HIPPAA, KEPPAREITA JA TEMPPURATOJA: Lasten toiveita varhaiskasvatuksen liikunnasta
Hutko, Milja; Vahlberg, Hanna-Maria (2020)
Hutko, Milja
Vahlberg, Hanna-Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316635
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lasten toiveita varhaiskasvatuksen liikunnasta. Tavoitteena oli lisätä lasten osallisuutta päiväkodin liikuntakasvatuksessa. Osallisuus lisääntyy, kun lasten toiveet pääsevät esiin.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan sekä tutkimuksellinen että toiminnallinen. Laadullinen tutkimus toteutettiin Vesilahden kunnan varhaiskasvatusyksikkö Peiponpellossa. Tutkimusaineisto hankittiin haastattelemalla 4—5-vuotiaita lapsia yksilöinä ja 2—3 hengen ryhmissä siitä, mitä he toivovat varhaiskasvatuksen liikunnasta. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Vastaukset jaettiin kolmeen kategoriaan: sisäliikunta, ulkoliikunta ja siirtymät.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lapsilla on hyvin konkreettisia liikuntatoiveita. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lasten toiveet ovat samankaltaisia kuin jo toteutuva liikunta varhaiskasvatuksessa. Lapset pitävät sekä ohjatusta että kavereiden kanssa toteutuvasta liikunnasta.
Tulosten pohjalta toteutettiin opinnäytetyön toiminnallisena osuutena liikuntakalenteri. Liikuntakalenteri vastaa tarpeeseen suunnittelemattomasta, mutta lasten toiveiden mukaisesta liikkumisesta. Liikuntakalenterin korteille koottiin lasten toiveita sisältäviä liikuntaleikkejä ja liikkumistapoja ulos, sisälle ja siirtymätilanteisiin. Liikuntakalenteriin on helppo lisätä kortteja lasten ajankohtaisten toiveiden mukaan.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan sekä tutkimuksellinen että toiminnallinen. Laadullinen tutkimus toteutettiin Vesilahden kunnan varhaiskasvatusyksikkö Peiponpellossa. Tutkimusaineisto hankittiin haastattelemalla 4—5-vuotiaita lapsia yksilöinä ja 2—3 hengen ryhmissä siitä, mitä he toivovat varhaiskasvatuksen liikunnasta. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Vastaukset jaettiin kolmeen kategoriaan: sisäliikunta, ulkoliikunta ja siirtymät.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lapsilla on hyvin konkreettisia liikuntatoiveita. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lasten toiveet ovat samankaltaisia kuin jo toteutuva liikunta varhaiskasvatuksessa. Lapset pitävät sekä ohjatusta että kavereiden kanssa toteutuvasta liikunnasta.
Tulosten pohjalta toteutettiin opinnäytetyön toiminnallisena osuutena liikuntakalenteri. Liikuntakalenteri vastaa tarpeeseen suunnittelemattomasta, mutta lasten toiveiden mukaisesta liikkumisesta. Liikuntakalenterin korteille koottiin lasten toiveita sisältäviä liikuntaleikkejä ja liikkumistapoja ulos, sisälle ja siirtymätilanteisiin. Liikuntakalenteriin on helppo lisätä kortteja lasten ajankohtaisten toiveiden mukaan.