Markkinointiviestintäsuunnitelma Aseman divarille
Lehtiniemi, Joni (2020)
Lehtiniemi, Joni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316591
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kehittää Aseman divarille markkinointiviestintäsuunnitelma. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää Aseman divarille uusia markkinointiviestinnän kanavia ja toimenpiteitä, jonka kautta se voi kasvattaa asiakasmääriään ja sitä kautta parantaa asemaansa markkinoilla.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan; teoriaosioon ja sen pohjalta toteutettuun toimenpideosioon, joka sisältää valmiin markkinointiviestintäsuunnitelman. Teoriaperusta koostuu kirja- ja verkkolähteistä sekä henkilöhaastatteluista. Teoriaosio sisältää yrityksen SWOT- ja kilpailija-analyysit sekä markkinoinnin ja markkinointiviestinnän peruskäsitteiden selkeän erittelyn. Teoriaosiossa käydään myös läpi markkinointiviestinnän suunnittelun runko ja kuvaillaan asiakkaiden tyypillisen ostoprosessin vaiheet. Teoriaosio sisältää myös sellaisten markkinointiviestinnän kanavien esittelyn, joita suunnitellaan toimenpideosiossa Aseman divarin markkinointiviestinnän kehittämiskohteiksi.
Toimenpideosio koostuu Aseman divarin markkinointiviestintäsuunnitelman läpikäymisestä. Teoriaosiossa esitelty markkinointiviestinnän runko käydään kokonaisuudessaan läpi, kuitenkin pääasiassa keskittyen kehitettävien markkinointiviestinnän kanavien esiintuomiseen. Opinnäytetyössä pyritään löytämään sellaisia markkinointiviestinnän kehitystoimenpiteitä, jotka on helppo toteuttaa ilman suurta markkinointibudjettia. Markkinointiviestinnän kehitystoimenpiteiksi suunnitellaan muun muassa omien verkkosivujen luomista, sosiaalisen median viestinnän kehittämistä ja tapahtumamarkkinoinnin suunnittelua. Opinnäytetyössä kehitetään markkinointiviestintäsuunnitelman lisäksi myös sosiaalisen median julkaisukalenteri helpottamaan sosiaalisen median markkinointiviestinnän suunnittelua. Osana markkinointiviestintäsuunnitelmaa opinnäytetyö sisältää Aseman divarille suunnitellun kyselylomapohjan, jonka kautta yrityksellä on helppo toteuttaa asiakaskysely lähitulevaisuudessa. Kyselylomakepohja on hyvin yksinkertaistettu malli, jota voi käyttää sellaisenaan tai muokata mieleisekseen.
Opinnäytetyön lopputuloksena valmistuu markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa on eriteltynä Aseman divarin markkinointiviestinnän mahdollisia kehitystoimenpiteitä. Toimenpiteiden suunnitellussa on pyritty löytämään mahdollisimman kustannustehokkaita vaihtoehtoja, joiden toteuttaminen on yrityksen kannalta kannattavaa.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan; teoriaosioon ja sen pohjalta toteutettuun toimenpideosioon, joka sisältää valmiin markkinointiviestintäsuunnitelman. Teoriaperusta koostuu kirja- ja verkkolähteistä sekä henkilöhaastatteluista. Teoriaosio sisältää yrityksen SWOT- ja kilpailija-analyysit sekä markkinoinnin ja markkinointiviestinnän peruskäsitteiden selkeän erittelyn. Teoriaosiossa käydään myös läpi markkinointiviestinnän suunnittelun runko ja kuvaillaan asiakkaiden tyypillisen ostoprosessin vaiheet. Teoriaosio sisältää myös sellaisten markkinointiviestinnän kanavien esittelyn, joita suunnitellaan toimenpideosiossa Aseman divarin markkinointiviestinnän kehittämiskohteiksi.
Toimenpideosio koostuu Aseman divarin markkinointiviestintäsuunnitelman läpikäymisestä. Teoriaosiossa esitelty markkinointiviestinnän runko käydään kokonaisuudessaan läpi, kuitenkin pääasiassa keskittyen kehitettävien markkinointiviestinnän kanavien esiintuomiseen. Opinnäytetyössä pyritään löytämään sellaisia markkinointiviestinnän kehitystoimenpiteitä, jotka on helppo toteuttaa ilman suurta markkinointibudjettia. Markkinointiviestinnän kehitystoimenpiteiksi suunnitellaan muun muassa omien verkkosivujen luomista, sosiaalisen median viestinnän kehittämistä ja tapahtumamarkkinoinnin suunnittelua. Opinnäytetyössä kehitetään markkinointiviestintäsuunnitelman lisäksi myös sosiaalisen median julkaisukalenteri helpottamaan sosiaalisen median markkinointiviestinnän suunnittelua. Osana markkinointiviestintäsuunnitelmaa opinnäytetyö sisältää Aseman divarille suunnitellun kyselylomapohjan, jonka kautta yrityksellä on helppo toteuttaa asiakaskysely lähitulevaisuudessa. Kyselylomakepohja on hyvin yksinkertaistettu malli, jota voi käyttää sellaisenaan tai muokata mieleisekseen.
Opinnäytetyön lopputuloksena valmistuu markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa on eriteltynä Aseman divarin markkinointiviestinnän mahdollisia kehitystoimenpiteitä. Toimenpiteiden suunnitellussa on pyritty löytämään mahdollisimman kustannustehokkaita vaihtoehtoja, joiden toteuttaminen on yrityksen kannalta kannattavaa.