Lyhytjälkihoitoisen kirurgisen potilaan hoitotyö
Huhtamäki, Milla (2020)
Huhtamäki, Milla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316580
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin erään keskussairaalan lyhytjälkihoitoisen kirurgisen potilaan hoitopolkua. Toimeksiantajaorganisaatio halusi selvitettävän kyselytutkimuksen avulla, millaiseksi hoitopolku koettiin käytännön hoitotyössä. Kirurgiseen hoitopolkuun perehdyttiin tekemällä tutustumiskäyntejä yksiköissä ja keskustelemalla työntekijöiden kanssa.
Kyselyn teoreettisena viitekehyksenä käytettiin lean-ajattelua ja hoitotyön kahdeksaa hukkaa, joiden pohjalta rakennettiin Webropol-kysely. Kyselyn tavoite oli tuottaa työntekijälähtöistä tietoa hoitopolun toiminnan arviointia ja jatkokehitystä varten. Reliabiliteettia ja validiteettia vahvistettiin riippumattomalla asiantuntijaarvioinnilla. Pandemia esti kyselyn toteuttamisen, joten opinnäytetyö täydennettiin kirjallisuuskatsauksella, jota käsiteltiin näkökulmaa rikastavana menetelmänä. Kirjallisuuskatsauksen tavoite oli hankkia tietoa potilaan sekä organisaation näkökulmasta.
Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui 12 lähdettä, joiden teemoina oli potilasnäkökulman lisäksi hoitoketjun toiminnan sekä laadun tarkastelu ja kehittäminen. Potilaan kokema hoidon laatu ja potilastyytyväisyys korreloivat hoitopolun toimivuuden kanssa. Työntekijän kokonaisvaltainen hoitopolun ymmärtäminen ja selkeät vastuunjaot vahvistivat potilasohjauksen oikea-aikaista onnistumista.
Hoitopolku todettiin moniosaiseksi ilmiöksi, jota olisi tarkasteltava kokonaisuutena. Tämän opinnäytetyön myötä syntynyttä kyselytyökalua suositellaan käytettäväksi pandemian väistyttyä.
Kyselyn teoreettisena viitekehyksenä käytettiin lean-ajattelua ja hoitotyön kahdeksaa hukkaa, joiden pohjalta rakennettiin Webropol-kysely. Kyselyn tavoite oli tuottaa työntekijälähtöistä tietoa hoitopolun toiminnan arviointia ja jatkokehitystä varten. Reliabiliteettia ja validiteettia vahvistettiin riippumattomalla asiantuntijaarvioinnilla. Pandemia esti kyselyn toteuttamisen, joten opinnäytetyö täydennettiin kirjallisuuskatsauksella, jota käsiteltiin näkökulmaa rikastavana menetelmänä. Kirjallisuuskatsauksen tavoite oli hankkia tietoa potilaan sekä organisaation näkökulmasta.
Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui 12 lähdettä, joiden teemoina oli potilasnäkökulman lisäksi hoitoketjun toiminnan sekä laadun tarkastelu ja kehittäminen. Potilaan kokema hoidon laatu ja potilastyytyväisyys korreloivat hoitopolun toimivuuden kanssa. Työntekijän kokonaisvaltainen hoitopolun ymmärtäminen ja selkeät vastuunjaot vahvistivat potilasohjauksen oikea-aikaista onnistumista.
Hoitopolku todettiin moniosaiseksi ilmiöksi, jota olisi tarkasteltava kokonaisuutena. Tämän opinnäytetyön myötä syntynyttä kyselytyökalua suositellaan käytettäväksi pandemian väistyttyä.