Siidrimajan brändi: Omistajan ja asiakkaiden näkemysten kohtaaminen
Lehtinen, Marja; Patanen, Nina (2020)
Lehtinen, Marja
Patanen, Nina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316562
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yrityksen brändiä sekä kohtaavatko omistajan ja asiakkaiden muodostamat näkemykset toisiaan. Opinnäytetyön kohdeyritys oli Siidrimaja, pienyritys Tallinnassa. Yritykselle ei ole aikaisemmin tehty asiakaskyselyitä tai strategisia brändin kehittämissuunnitelmia.
Teoriaosassa perehdytään brändiin ja etsitään vastauksia kysymyksille, mitä brändi on, miten sitä voidaan rakentaa ja vahvistaa, miksi kuluttaja valitsee brändin sekä miten brändiä mitataan ja kehitetään. Brändin mittaamiseen ja kehittämiseen tyypillisesti käytettyjä markkinatutkimuksen keinoja hyödynnetään tutkimuksen toteutuksessa.
Tutkimuksen toteutuksen tiedonkeruumenetelmiksi valittiin teemahaastattelu ja strukturoitu asiakaskysely. Teemahaastattelulla kartoitettiin kohdeyrityksen omistajan näkemykset ja tavoitteet yrityksen brändikuvasta. Haastattelun pohjalta laadittiin sähköinen strukturoitu asiakaskysely, jolla kartoitettiin asiakkaiden kokemuksia ja mielikuvia yrityksestä. Kyselylomake toteutettiin kolmikielisenä; viron, englannin ja suomen kielillä, sillä asiakkaita on eniten näistä kolmesta kieliryhmästä. Kyselyyn saatiin 107 vastausta.
Tuloksien yhteenvedossa asiakkaiden vastauksia verrattiin omistajan näkemyksiin. Tulosten perusteella tehtiin suosituksia liiketoiminnan sekä brändin kehittämiseksi. Tärkeimmiksi suosituksiksi nousivat verkkokaupan aktivointi ja digitaalisen koulutustoiminnan aloittaminen. Suosituksia annettiin myös omistajan asiantuntijuuden näkyvämpään hyödyntämiseen sekä ekologisuuden ottamiseen mukaan markkinointiin.
Johtopäätöksissä kerrotaan opinnäytetyön prosessin kokemuksia ja havaintoja. Asiakaskyselyn tulokset antoivat uutta arvokasta tietoa yrityksen toiminnan ja brändin vahvuuksista ja heikkouksista. Saadut tiedot mahdollistavat palvelujen kohdentamisen oikeille asiakasryhmille ja markkinoinnin viestinnän tarkentamisen asiakassegmenteittäin.
Teoriaosassa perehdytään brändiin ja etsitään vastauksia kysymyksille, mitä brändi on, miten sitä voidaan rakentaa ja vahvistaa, miksi kuluttaja valitsee brändin sekä miten brändiä mitataan ja kehitetään. Brändin mittaamiseen ja kehittämiseen tyypillisesti käytettyjä markkinatutkimuksen keinoja hyödynnetään tutkimuksen toteutuksessa.
Tutkimuksen toteutuksen tiedonkeruumenetelmiksi valittiin teemahaastattelu ja strukturoitu asiakaskysely. Teemahaastattelulla kartoitettiin kohdeyrityksen omistajan näkemykset ja tavoitteet yrityksen brändikuvasta. Haastattelun pohjalta laadittiin sähköinen strukturoitu asiakaskysely, jolla kartoitettiin asiakkaiden kokemuksia ja mielikuvia yrityksestä. Kyselylomake toteutettiin kolmikielisenä; viron, englannin ja suomen kielillä, sillä asiakkaita on eniten näistä kolmesta kieliryhmästä. Kyselyyn saatiin 107 vastausta.
Tuloksien yhteenvedossa asiakkaiden vastauksia verrattiin omistajan näkemyksiin. Tulosten perusteella tehtiin suosituksia liiketoiminnan sekä brändin kehittämiseksi. Tärkeimmiksi suosituksiksi nousivat verkkokaupan aktivointi ja digitaalisen koulutustoiminnan aloittaminen. Suosituksia annettiin myös omistajan asiantuntijuuden näkyvämpään hyödyntämiseen sekä ekologisuuden ottamiseen mukaan markkinointiin.
Johtopäätöksissä kerrotaan opinnäytetyön prosessin kokemuksia ja havaintoja. Asiakaskyselyn tulokset antoivat uutta arvokasta tietoa yrityksen toiminnan ja brändin vahvuuksista ja heikkouksista. Saadut tiedot mahdollistavat palvelujen kohdentamisen oikeille asiakasryhmille ja markkinoinnin viestinnän tarkentamisen asiakassegmenteittäin.