Siiven uudet tuulet : Osallistava toiminta Toimintakeskus Siivessä vakituisesti käyville yläkouluikäisille pojille
Hanhela, Tiina (2020)
Hanhela, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316552
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on mahdollistaa Toimintakeskus Siivessä vakituisesti käyville yläkouluikäisille pojille osallisuutta lisäävää toimintaa. Pojat pääsevät suunnittelemaan ja toteuttamaan jotain heille itselleen merkityksellistä. Pojat päättivät tehdä säkkituoleja ja maisemaikkunoita.
Opinnäytetyön tavoite on sekä paikallinen, liittyen tämän nuorisotilan kävijöihin, että yleisesti sosiaalialaan liittyvä. Tarkoituksena oli selvittää miten merkityksellisenä tämän ikäiset pojat kokevat osallisuuden vapaa-ajallaan.
Nuorison elämää lähestytään sosiaalisen kanssakäymisen kautta. Sosiaalisen kanssakäymisen näkökulmasta tarkasteltuna nuoruus on kaveriporukoiden ja tiiviiden ystävyyssuhteiden aikaa. Opinnäytetyö selvittää miten osallisuus nuorisotilan toimintaan ryhmänä vaikuttaa nuorten kaveriporukoissa. Onko osalliseksi pääseminen nuorten mielestä tärkeää ja miten he siihen suhtautuvat?
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisen tutkimuksen periaatteiden mukaisesti. Palautteesta saatujen vastausten perusteella tutkitaan, miten osallistavan toiminnan mahdollisuuksia lisäämällä tuotetaan nuorille myönteisiä kokemuksia osallisuuden antamista mahdollisuuksista. Mitä mieltä nuoret itse ovat osallisuuden tai osallistumisen lisääntymisestä nuorisotyössä?
Pojat tekivät kaksi maisemaikkunaa ja kaksi säkkituolia. He pitivät yhdessä tekemisestä ja ilmaisivat palautteessaan, että haluaisivat lisää samantyylistä toimintaa nuorisotilalle. Tämän opinnäytetyön johtopäätös on että, tämän puolistrukturoidun toiminnan kautta nuoret saivat lisää osallisuuden tunnetta nuorisotilalla oleiluunsa. Osa pojista sai uusia kavereita, osa ei koska osa pojista tunsi toisensa jo entuudestaan.
Opinnäytetyön tavoite on sekä paikallinen, liittyen tämän nuorisotilan kävijöihin, että yleisesti sosiaalialaan liittyvä. Tarkoituksena oli selvittää miten merkityksellisenä tämän ikäiset pojat kokevat osallisuuden vapaa-ajallaan.
Nuorison elämää lähestytään sosiaalisen kanssakäymisen kautta. Sosiaalisen kanssakäymisen näkökulmasta tarkasteltuna nuoruus on kaveriporukoiden ja tiiviiden ystävyyssuhteiden aikaa. Opinnäytetyö selvittää miten osallisuus nuorisotilan toimintaan ryhmänä vaikuttaa nuorten kaveriporukoissa. Onko osalliseksi pääseminen nuorten mielestä tärkeää ja miten he siihen suhtautuvat?
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisen tutkimuksen periaatteiden mukaisesti. Palautteesta saatujen vastausten perusteella tutkitaan, miten osallistavan toiminnan mahdollisuuksia lisäämällä tuotetaan nuorille myönteisiä kokemuksia osallisuuden antamista mahdollisuuksista. Mitä mieltä nuoret itse ovat osallisuuden tai osallistumisen lisääntymisestä nuorisotyössä?
Pojat tekivät kaksi maisemaikkunaa ja kaksi säkkituolia. He pitivät yhdessä tekemisestä ja ilmaisivat palautteessaan, että haluaisivat lisää samantyylistä toimintaa nuorisotilalle. Tämän opinnäytetyön johtopäätös on että, tämän puolistrukturoidun toiminnan kautta nuoret saivat lisää osallisuuden tunnetta nuorisotilalla oleiluunsa. Osa pojista sai uusia kavereita, osa ei koska osa pojista tunsi toisensa jo entuudestaan.