Myyntiprosessin kehittäminen ja asiakaskokemuksen parantaminen Yritys X:ssä
Andersson, Niklas (2020)
Andersson, Niklas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316546
Tiivistelmä
Tutkimuksessa haluttiin tutkia, millä tavalla toimeksiantajayrityksen myyntiprosessia pystyttäisiin kehittämään sekä asiakaskokemusta parantamaan. Jokaisessa myyntiorganisaatiossa on tärkeää, että myynti toimii saumattomasti ja asiakasymmärrys näkyy aina asiakkaille asti. Näin jokainen myyntihenkilö pystyy keskittymään olennaiseen eikä tarvitse huolehtia prosessien toimivuudesta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusta apuna käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduissa haastatteluissa yrityksen työntekijöiltä sekä asiakasyrityksen edustajalta. Tutkimuksen teoreettinen osuus rakentui pitkälti myyntiprosessista, asiakkaiden huolenpidosta, asiakassuhteista sekä yksilön kokemuksesta kohtaamisissa.
Tutkimuksen taustalla oli käytännölliset ja tutkimukselliset tarpeet. Käytännöllisellä tasolla tarkoituksena tutkimuksen tarkoituksena on tukea toimeksiantajayrityksen kehittämisprosessia – myyntiprosessi on tärkeä myynnin työkalu, jonka tarkoituksena on helpottaa myynnin arkea ja tehostaa myyntiä. Teoreettisella puolella taas tarkoituksena oli tutkia myyntiprosessien kokonaisuutta ja sen saumattomuuden yhteyksiä asiakaskokemukseen. Millä tavalla näiden kahden suhde vaikuttaa liiketoimintaan ja miten niiden lähempi tarkastelu vaikuttaa tulevaisuuden yhteistyömahdollisuuksiin.
Tutkimuksen tulokset muodostuvat haastatteluista saaduista tiedoista. Kaikki haastattelut on analysoitu ja koottu yhdeksi teemojen alle mahdollisimman kattavasti ja autenttiseksi kokonaisuudeksi. Niiden sekä tietoperustan pohjalta luotiin johtopäätökset yrityksen tämänhetkisestä tilanteesta, kehityskohteista sekä tehtiin pohja kehitysehdotuksille. Kehitysehdotukset pohjautuvat tuloksiin ja johtopäätöksiin ja ovat käytännönläheisiä ja toteuttamiskelpoisia toimeksiantajayritykselle.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusta apuna käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduissa haastatteluissa yrityksen työntekijöiltä sekä asiakasyrityksen edustajalta. Tutkimuksen teoreettinen osuus rakentui pitkälti myyntiprosessista, asiakkaiden huolenpidosta, asiakassuhteista sekä yksilön kokemuksesta kohtaamisissa.
Tutkimuksen taustalla oli käytännölliset ja tutkimukselliset tarpeet. Käytännöllisellä tasolla tarkoituksena tutkimuksen tarkoituksena on tukea toimeksiantajayrityksen kehittämisprosessia – myyntiprosessi on tärkeä myynnin työkalu, jonka tarkoituksena on helpottaa myynnin arkea ja tehostaa myyntiä. Teoreettisella puolella taas tarkoituksena oli tutkia myyntiprosessien kokonaisuutta ja sen saumattomuuden yhteyksiä asiakaskokemukseen. Millä tavalla näiden kahden suhde vaikuttaa liiketoimintaan ja miten niiden lähempi tarkastelu vaikuttaa tulevaisuuden yhteistyömahdollisuuksiin.
Tutkimuksen tulokset muodostuvat haastatteluista saaduista tiedoista. Kaikki haastattelut on analysoitu ja koottu yhdeksi teemojen alle mahdollisimman kattavasti ja autenttiseksi kokonaisuudeksi. Niiden sekä tietoperustan pohjalta luotiin johtopäätökset yrityksen tämänhetkisestä tilanteesta, kehityskohteista sekä tehtiin pohja kehitysehdotuksille. Kehitysehdotukset pohjautuvat tuloksiin ja johtopäätöksiin ja ovat käytännönläheisiä ja toteuttamiskelpoisia toimeksiantajayritykselle.