Vanhemmat mukaan kouluun -hankkeen kotouttamistehokkuus
Lempiäinen, Emilia (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lempiäinen, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216345
Tiivistelmä
Suomen väestörakenne muuttuu jatkuvasti ja yhä suurempi osuus kasvusta kohdistuu vieraskielisen väestön määrään. Kuluneen kymmenen vuoden aikana vieraskielisten määrä on kaksinkertaistunut ja tämän takia on syytä nähdä kotouttamisen ja suomen kielen ope- tuksen kasvanut tarve sekä näiden onnistuneen toteutumisen merkitys koko yhteiskunnalle.
Tämä tutkimustyyppinen opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona lukuvuoden 2019-2020 aikana ammatillista opetusta tarjoavalle Careeria Oy:lle ja Vantaan kaupungille. Toimijoilla on käynnissä yhteinen ”Vanhemmat mukaan kouluun” -hanke, jonka ajatuksena on kotouttaa maahanmuuttajataustaiset vanhemmat osaksi suomalaista yhteiskuntaa uudenlaisen mallin avulla. Vanhemmat menevät lapsensa mukana peruskoulun oppitunneille opiskelemaan luku- ja kirjoitustaitoa, suomen kieltä ja matematiikkaa. Lisäksi heille järjestetään opetusta tieto- ja viestintätekniikkataidoista, yhteiskuntatiedosta ja opiskelutaidoista. Kotoutumiskoulutuksen aikana vanhemmat tutustuvat yhteiskunnallisiin toimijoihin, kuten pelastuslaitokseen ja poliisiin. Koulutuksen myöhemmässä vaiheessa vanhemmat osallistuvat työkokeiluun. Kotoutumiskoulutuksen tavoitteena on osallistaa tällä hetkellä lastensa kanssa kotona olevat, lähes kielitaidottomat vanhemmat, osaksi yhteiskuntaa ja antaa heille avaimet työelämään.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää hankkeen kotouttamistehokkuus kustannukset huomioon ottaen. Samalla halutaan tuoda uudenlaista kotouttamisohjelmaa tunnetuksi. Onnistuneeseen kotoutumiseen vaikuttavat lukuisat tekijät, mutta tässä opinnäytetyössä kiinnitetään huomiota erityisesti työllistymisen ja kielitaidon näkökulmiin. Osana tutkimusta on tehty kysely hankkeessa mukana olleille äideille, jotta saadaan tutkimukseen myös heidän näkökulmansa koulutuksesta ja kotoutumisen onnistumisesta. Muu tietoperusta tutkimukselle on hankittu laajan kirjallisuuskatsauksen, haastatteluiden ja toimeksiantajan toimittamien materiaalien kautta. Tutkimus on rajattu lukuvuonna 2018-2019 mukana olleisiin vanhempiin, jotka osallistuivat hankkeeseen Lehtikuusen koulussa Vantaalla.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta Vanhemmat mukaan kouluun -hankkeen toimivan tehokkaasti kotouttaessaan maahanmuuttajia osaksi yhteiskuntaamme. Toiminnoiltaan se on hyvin kokonaisvaltainen hanke, joka pyrkii mahdollistamaan kotoutumisen myös heille, joille se ei välttämättä ole aiemmin ollut mahdollista. Kotouttamisohjelma tuo konkreettisesti asiat lähelle ja oppiminen tapahtuu käytännön kautta.
Tämä tutkimustyyppinen opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona lukuvuoden 2019-2020 aikana ammatillista opetusta tarjoavalle Careeria Oy:lle ja Vantaan kaupungille. Toimijoilla on käynnissä yhteinen ”Vanhemmat mukaan kouluun” -hanke, jonka ajatuksena on kotouttaa maahanmuuttajataustaiset vanhemmat osaksi suomalaista yhteiskuntaa uudenlaisen mallin avulla. Vanhemmat menevät lapsensa mukana peruskoulun oppitunneille opiskelemaan luku- ja kirjoitustaitoa, suomen kieltä ja matematiikkaa. Lisäksi heille järjestetään opetusta tieto- ja viestintätekniikkataidoista, yhteiskuntatiedosta ja opiskelutaidoista. Kotoutumiskoulutuksen aikana vanhemmat tutustuvat yhteiskunnallisiin toimijoihin, kuten pelastuslaitokseen ja poliisiin. Koulutuksen myöhemmässä vaiheessa vanhemmat osallistuvat työkokeiluun. Kotoutumiskoulutuksen tavoitteena on osallistaa tällä hetkellä lastensa kanssa kotona olevat, lähes kielitaidottomat vanhemmat, osaksi yhteiskuntaa ja antaa heille avaimet työelämään.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää hankkeen kotouttamistehokkuus kustannukset huomioon ottaen. Samalla halutaan tuoda uudenlaista kotouttamisohjelmaa tunnetuksi. Onnistuneeseen kotoutumiseen vaikuttavat lukuisat tekijät, mutta tässä opinnäytetyössä kiinnitetään huomiota erityisesti työllistymisen ja kielitaidon näkökulmiin. Osana tutkimusta on tehty kysely hankkeessa mukana olleille äideille, jotta saadaan tutkimukseen myös heidän näkökulmansa koulutuksesta ja kotoutumisen onnistumisesta. Muu tietoperusta tutkimukselle on hankittu laajan kirjallisuuskatsauksen, haastatteluiden ja toimeksiantajan toimittamien materiaalien kautta. Tutkimus on rajattu lukuvuonna 2018-2019 mukana olleisiin vanhempiin, jotka osallistuivat hankkeeseen Lehtikuusen koulussa Vantaalla.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta Vanhemmat mukaan kouluun -hankkeen toimivan tehokkaasti kotouttaessaan maahanmuuttajia osaksi yhteiskuntaamme. Toiminnoiltaan se on hyvin kokonaisvaltainen hanke, joka pyrkii mahdollistamaan kotoutumisen myös heille, joille se ei välttämättä ole aiemmin ollut mahdollista. Kotouttamisohjelma tuo konkreettisesti asiat lähelle ja oppiminen tapahtuu käytännön kautta.