Research on Private Sales of Real Estates in Vaasa: Case Company Vaasan Kotijoukkue
Knuts, Bettina (2020)
Knuts, Bettina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216333
Tiivistelmä
Käytettyjen asuntojen yksityismyynti on yleinen toimenpide pääkaupunkiseutu alueella Suomessa, kun taas muualla Suomessa se ei ole vielä yhtä yleistä. Tämä on kuitenkin muuttumassa ja kiinteistönvälittäjät ovat uteliaita tietämään yksityisen myynnin valinnan takana piilevät syyt. Tämä tutkimus esittelee aiheen tärkeimmät teoriat ja päättelee, miksi kotien yksityistä myyntiä harjoitetaan Vaasan alueella.
Teoreettinen osuus koostuu seuraavista aiheista: Kiinteistöjen myyntiprosessi, asuntojen markkinointiin käytettävät alustat, tiedotusvälineissä tiedotetut yksityisen myynnin syyt ja muut välittäjien aikomuksiin ja suorituksiin liittyvät tutkimukset, palvelujen ja tuotteiden määrittely ja kuluttajan päätösprosessi palvelujen ostamisessa. Käytetty tutkimusmenetelmä oli laadullinen lähestymistapa, haastattelut tehtiin puhelimitse yksityisten myyjien kanssa.
Tutkimuksen löytöihin sisältyi uusia näkökohtia, joita ei oltu tunnustettu perusteellisesti teoreettisessa kehyksessä, kuten rajoitetun ajan merkitys kodin yksityiselle myymiselle. Toisaalta löytyi vahvoja yhteyksiä teorioihin, jotka liittyivät välityspalkkioon ja säästämiseen, sekä henkilökohtaiseen kiinnostukseen ja käytettävissä olevaan aikaan myyntiprosessin valmistamiseksi. Myyjillä ei välttämättä ollut kielteisiä näkemyksiä välittäjistä, jonka vuoksi päättivät myydä yksityisesti, vaan syyt liittyivät suurimmaksi osaksi kustannuksiin. Private sales of used homes is a common act in the capital area of Finland, while elsewhere it is not as common yet. This is however changing and real estate agencies are curious to know the reasons behind this choice of FSBO instead of selling with an agent. This research discovered and introduced the main theories within the subject and concluded why FSBO is done in Vaasa area.
The theoretical framework comprises topics within the following themes: process for real estate sales, platforms used for marketing homes, reasons realized in the media for private selling and other research related to agents’ intentions and performance, defining services and high-involvement products and the consumer decision-making process in the purchase of services. The research method used was a qualitative approach, with interviews conducted over the phone with private sellers.
Findings included new aspects not recognized in-depth in the theoretical frame, such as the importance of the limited time there is to sell the home privately, however also strong connections were found with the theory that related to commissions and saving, and the self-perceived interest and available time to finish the sales process privately. Sellers did not necessarily have a negative view on agents for why they chose to sell privately, but the reasons were to most extent cost related.
Teoreettinen osuus koostuu seuraavista aiheista: Kiinteistöjen myyntiprosessi, asuntojen markkinointiin käytettävät alustat, tiedotusvälineissä tiedotetut yksityisen myynnin syyt ja muut välittäjien aikomuksiin ja suorituksiin liittyvät tutkimukset, palvelujen ja tuotteiden määrittely ja kuluttajan päätösprosessi palvelujen ostamisessa. Käytetty tutkimusmenetelmä oli laadullinen lähestymistapa, haastattelut tehtiin puhelimitse yksityisten myyjien kanssa.
Tutkimuksen löytöihin sisältyi uusia näkökohtia, joita ei oltu tunnustettu perusteellisesti teoreettisessa kehyksessä, kuten rajoitetun ajan merkitys kodin yksityiselle myymiselle. Toisaalta löytyi vahvoja yhteyksiä teorioihin, jotka liittyivät välityspalkkioon ja säästämiseen, sekä henkilökohtaiseen kiinnostukseen ja käytettävissä olevaan aikaan myyntiprosessin valmistamiseksi. Myyjillä ei välttämättä ollut kielteisiä näkemyksiä välittäjistä, jonka vuoksi päättivät myydä yksityisesti, vaan syyt liittyivät suurimmaksi osaksi kustannuksiin.
The theoretical framework comprises topics within the following themes: process for real estate sales, platforms used for marketing homes, reasons realized in the media for private selling and other research related to agents’ intentions and performance, defining services and high-involvement products and the consumer decision-making process in the purchase of services. The research method used was a qualitative approach, with interviews conducted over the phone with private sellers.
Findings included new aspects not recognized in-depth in the theoretical frame, such as the importance of the limited time there is to sell the home privately, however also strong connections were found with the theory that related to commissions and saving, and the self-perceived interest and available time to finish the sales process privately. Sellers did not necessarily have a negative view on agents for why they chose to sell privately, but the reasons were to most extent cost related.