Kauppakeskusten kriisitilanteiden kartoittaminen
Vartiainen, Miika (2020)
Vartiainen, Miika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216296
Tiivistelmä
Yhteiskunnan muuttuva toimintaympäristö asettaa haasteita organisaatioiden turvallisuus toiminnoille. Organisaatioiden tulee kyetä vastaamaan muuttuviin ja haasteellisiin toimintaympäristön muutoksiin erityisesti huolehtimalla organisaation turvallisuudesta ja toiminnan jatkumisesta kaikissa tilanteissa. Organisaation mahdolliset kriisitilanteet ja niissä epäonnistuminen ovat uhkana organisaation turvallisuudelle ja toiminnan jatkumiselle. Turvallisuuspalveluita tarjoava yritys on havainnut toimintaympäristön tuomat haasteet kriisinhallinnan toteuttamisessa ja haluaa kehittää kauppakeskusorganisaatioiden kriisivalmiutta tunnistamalla kohtia, joissa kauppakeskusorganisaatioiden kriisinhallintaa voidaan kehittää. Tämä opinnäytetyön keskittyy kauppakeskusten kriisinhallinnan kehityskohteiden tunnistamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä, jonka menetelmällisinä ratkaisuina käytettiin kirjallisuuskatsausta sekä teemahaastattelua. Kirjallisuuskatsauksen avulla perehdyttiin aikaisempiin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen, joka analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja analysoitiin teemoittelulla. Teemahaastatteluun osallistui kauppakeskusten, yksityisen turvallisuusalan sekä viranomaisten edustajia. Opinnäytetyön viitekehys pohjautuu alan tieteelliseen kirjallisuuteen, artikkeleihin sekä aikaisempaan tutkimukseen, jossa kuvataan kriisitilanteen prosessi sisältäen kriisin, kriisijohtamisen, kriisinhallinnan ja kriisiviestinnän aiheet.
Toteutetun tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että kauppakeskusorganisaatiot ovat varautuneet kriisitilanteisiin hyvin suunnitelmien, toimintaohjeiden ja kriisiryhmien avulla. Kriisitilanteessa toimintaa ja viestintää harjoitellaan aktiivisesti, mutta yhteistyötä viranomaisten kanssa voidaan kehittää niin harjoittelussa kuin yleisessä yhteistyön tekemisessä. Kauppakeskukset kokivat tarvitsevansa valmennusta väkivaltatilanteisiin, joka korostui kauppakeskusten edustajien harjoitustoiveissa. Jatkokehitysehdotuksena on yhteistyön parantaminen kauppakeskusorganisaatioiden ja viranomaisten välillä sekä aktiivisen yhteisharjoittelun lisääminen, jotta eri toimijoiden yhteistyötä ja kauppakeskusten kriisinhallinnan valmiuksia voidaan parantaa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä, jonka menetelmällisinä ratkaisuina käytettiin kirjallisuuskatsausta sekä teemahaastattelua. Kirjallisuuskatsauksen avulla perehdyttiin aikaisempiin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen, joka analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja analysoitiin teemoittelulla. Teemahaastatteluun osallistui kauppakeskusten, yksityisen turvallisuusalan sekä viranomaisten edustajia. Opinnäytetyön viitekehys pohjautuu alan tieteelliseen kirjallisuuteen, artikkeleihin sekä aikaisempaan tutkimukseen, jossa kuvataan kriisitilanteen prosessi sisältäen kriisin, kriisijohtamisen, kriisinhallinnan ja kriisiviestinnän aiheet.
Toteutetun tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että kauppakeskusorganisaatiot ovat varautuneet kriisitilanteisiin hyvin suunnitelmien, toimintaohjeiden ja kriisiryhmien avulla. Kriisitilanteessa toimintaa ja viestintää harjoitellaan aktiivisesti, mutta yhteistyötä viranomaisten kanssa voidaan kehittää niin harjoittelussa kuin yleisessä yhteistyön tekemisessä. Kauppakeskukset kokivat tarvitsevansa valmennusta väkivaltatilanteisiin, joka korostui kauppakeskusten edustajien harjoitustoiveissa. Jatkokehitysehdotuksena on yhteistyön parantaminen kauppakeskusorganisaatioiden ja viranomaisten välillä sekä aktiivisen yhteisharjoittelun lisääminen, jotta eri toimijoiden yhteistyötä ja kauppakeskusten kriisinhallinnan valmiuksia voidaan parantaa.