8.-luokkalaisten ja liikunnanopettajien näkemyksiä liikuntatuntien ryhmäjaottelusta
Isoaho, Saana (2020)
Isoaho, Saana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216289
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää erään pirkanmaalaisen koulun 8.-luokkalaisten mielipiteitä liikuntatuntien ryhmäjaottelusta. Lisäksi selvitettiin pirkanmaalaisten liikunnanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia ryhmittelytavoista. Saatujen tulosten perusteella tavoitteena oli tarkastella, ilmeneekö liikuntatuntien ryhmäjaottelussa kehittämistarpeita.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sähköistä kyselyä ja ryhmähaastattelua. Sekä oppilaille että opettajille lähetettiin sähköinen kysely, joka sisälsi erilaisiin ryhmäjaotteluihin, ryhmien hyviin ja huonoihin puoliin sekä tuntiviihtyvyyteen liittyviä kysymyksiä. Ryhmähaastatteluihin osallistui vapaaehtoisia oppilaita 3-4 henkilön ryhmissä. Haastatteluissa kysyttiin mielipiteitä liikunnan unelma- ja painajaisryhmästä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa oppilaista ja opettajista on tyytyväisiä liikuntaryhmien sukupuolen mukaiseen jaotteluun. Kuitenkin osa kannatti sekaryhmiä tai taitojen mukaan jaoteltuja ryhmiä. Liikuntatunneilla viihtymistä lisäävinä tekijöinä pidettiin kannustavaa ja hyväksyvää ilmapiiriä, kavereiden läsnäoloa, mielekkäitä tuntisisältöjä pitäen sisällään valinnanvapauden sekä opettajan roolin. Liikuntanumerolla tai valinnaiseen liikuntaan osallistumisella ei ollut merkittävää vaikutusta mielipiteisiin, vaan ne mukailivat kaikkien oppilaiden näkemyksiä ryhmäjaottelusta.
Vaikka suurin osa kannatti tyttöjen ja poikien erillisryhmiä, niin oppilaiden yksilöllisten mieltymysten huomioiminen olisi tärkeää ryhmien muodostamisessa. Oppilaiden mielipidettä siitä, mihin ryhmään haluaisi osallistua, voisi kysyä ennen ryhmäjaottelua. Tällöin oppilaat voitaisiin jaotella heidän toiveidensa mukaisesti, mikä mahdollisesti vahvistaisi oppitunneilla viihtymistä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Tyttöjen ja poikien ryhmien opettajien olisi hyvä miettiä mahdollisuutta yhdistää erillisryhmät, mikäli se olisi toiminnan kannalta mielekästä. Tällöin voitaisiin tehdä erilaisia joustavia ryhmäjaotteluja, joiden avulla voitaisiin huomioida erilaisten oppilaiden mieltymyksiä ja tarpeita. Ryhmäjaottelussa on kuitenkin tärkeää muistaa, että ryhmän tulisi tukea liikuntatunnilla viihtymistä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sähköistä kyselyä ja ryhmähaastattelua. Sekä oppilaille että opettajille lähetettiin sähköinen kysely, joka sisälsi erilaisiin ryhmäjaotteluihin, ryhmien hyviin ja huonoihin puoliin sekä tuntiviihtyvyyteen liittyviä kysymyksiä. Ryhmähaastatteluihin osallistui vapaaehtoisia oppilaita 3-4 henkilön ryhmissä. Haastatteluissa kysyttiin mielipiteitä liikunnan unelma- ja painajaisryhmästä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa oppilaista ja opettajista on tyytyväisiä liikuntaryhmien sukupuolen mukaiseen jaotteluun. Kuitenkin osa kannatti sekaryhmiä tai taitojen mukaan jaoteltuja ryhmiä. Liikuntatunneilla viihtymistä lisäävinä tekijöinä pidettiin kannustavaa ja hyväksyvää ilmapiiriä, kavereiden läsnäoloa, mielekkäitä tuntisisältöjä pitäen sisällään valinnanvapauden sekä opettajan roolin. Liikuntanumerolla tai valinnaiseen liikuntaan osallistumisella ei ollut merkittävää vaikutusta mielipiteisiin, vaan ne mukailivat kaikkien oppilaiden näkemyksiä ryhmäjaottelusta.
Vaikka suurin osa kannatti tyttöjen ja poikien erillisryhmiä, niin oppilaiden yksilöllisten mieltymysten huomioiminen olisi tärkeää ryhmien muodostamisessa. Oppilaiden mielipidettä siitä, mihin ryhmään haluaisi osallistua, voisi kysyä ennen ryhmäjaottelua. Tällöin oppilaat voitaisiin jaotella heidän toiveidensa mukaisesti, mikä mahdollisesti vahvistaisi oppitunneilla viihtymistä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Tyttöjen ja poikien ryhmien opettajien olisi hyvä miettiä mahdollisuutta yhdistää erillisryhmät, mikäli se olisi toiminnan kannalta mielekästä. Tällöin voitaisiin tehdä erilaisia joustavia ryhmäjaotteluja, joiden avulla voitaisiin huomioida erilaisten oppilaiden mieltymyksiä ja tarpeita. Ryhmäjaottelussa on kuitenkin tärkeää muistaa, että ryhmän tulisi tukea liikuntatunnilla viihtymistä.