Mediamainonnan muutos
Koski, Valtteri (2020)
Koski, Valtteri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216263
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan mediamainonnan muutosta Suomessa. Työn tavoite on selvittää, millaista mediamainonta Suomessa oli ennen, millaista se on nyt ja mitkä ovat sen mahdolliset tulevaisuudennäkymät. Työssä tutkitaan erityisesti sitä, miten mediamainonnan uskotaan muuttuvan tulevaisuudessa, vai muuttuuko se mitenkään. Tämän tarkoituksena on tuottaa lisäinformaatiota toimeksiantajan markkinointi- ja mediasuunnitteluun. Työn toimeksiantaja on Sanoma Lifestyle.
Teoriaosuudessa käsitellään perinteisen mediamainonnan sekä digitaalisen mediamainonnan kanavat ja avataan niiden käyttömahdollisuuksia tarkemmin. Lisäksi siinä esitellään mediamainontaa Suomessa 2000-luvulta nykyhetkeen sekä tulevaisuudennäkymiä.
Tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja siihen vastasi viisi mediamainonnan parissa työskentelevää henkilöä. Vastaajien sekä teoriaosuuden perusteella on oletettavaa, että tulevaisuudessa perinteisen mediamainonnan rooli pienenee ja digitaalisen kasvaa. Varsinkin sosiaalisella medialla uskotaan tulevaisuudessa olevan nykyistäkin suurempi osuus mediamainonnasta.
Teoriaosuudessa käsitellään perinteisen mediamainonnan sekä digitaalisen mediamainonnan kanavat ja avataan niiden käyttömahdollisuuksia tarkemmin. Lisäksi siinä esitellään mediamainontaa Suomessa 2000-luvulta nykyhetkeen sekä tulevaisuudennäkymiä.
Tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja siihen vastasi viisi mediamainonnan parissa työskentelevää henkilöä. Vastaajien sekä teoriaosuuden perusteella on oletettavaa, että tulevaisuudessa perinteisen mediamainonnan rooli pienenee ja digitaalisen kasvaa. Varsinkin sosiaalisella medialla uskotaan tulevaisuudessa olevan nykyistäkin suurempi osuus mediamainonnasta.