Digitaalisista yhteisöistä kirjanmyyntiin – Yhteisöjen ja asiantuntevan sisällön merkitys digitaalisessa markkinoinnissa
Esko, Iina (2020)
Esko, Iina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216262
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka tärkeää tuotteen markkinoinnille on tunnistaa kohderyhmän laajempi viitekehys, yhteisö, sekä tuottaa yhteisölle merkityksellistä, asiantuntevaa sisältöä. Opinnäytetyö keskittyy viestintään sosiaalisessa mediassa. Lisäksi huomioidaan muut digitaaliset kanavat, niin sanottu perinteinen media sekä tapahtumat osana viestinnän kokonaisuutta.
Opinnäytetyössä havainnollistetaan esimerkkitapausten kautta, kuinka yhteisön tunnistaminen, rakentaminen ja vahvistaminen digitaalisissa kanavissa sekä yhteisölle kohdennetun asiantuntevan sisällön tuottaminen johtaa oikeanlaiseen näkyvyyteen ja tuotteiden myyntiin. Esimerkkitapaukset ovat kulttuurin alalta ja työssä huomioitiin kulttuurituotteiden erityispiirteet kulutustuotteisiin verrattuna.
Työssä kartoitetaan yhteisön tunnistamista, rakentamista ja vahvistamista digitaalisissa kanavissa sekä tästä koituvaa hyötyä tuotteen tunnetuksi tekemisessä.
Välineinä käytetään tilastoja sosiaalisen median seuraajamäärien kehityksestä, viestinnän näkyvyyden kehityksestä sekä näiden vaikutuksesta myyntilukuihin. Laadullisena tietona käytetään kokemusperäistä tietoa markkinointiviestinnän kampanjoiden läpiviemisestä sekä sosiologian teorioita ihmisten käyttäytymisestä.
Opinnäytetyön keskeisenä tuloksena on, ettei näkyvyys ilman ymmärrystä viestittävästä asiasta ja kohderyhmästä tuota toivottuja tuloksia. Laadukas, oikein kohdennettu sisältö on sosiaalisessa mediassa menestymisessä olennaista.
Kohderyhmän tunnistaminen, yhteisön rakentaminen, viestinnän kärjen kehittäminen ja oikeanlaisen, asiantuntevan ja ns. aidon sisällön tuottaminen saavat aikaan uskottavaa ja vaikuttavaa, myyntiin johtavaa markkinointiviestintää.
Opinnäytetyössä havainnollistetaan esimerkkitapausten kautta, kuinka yhteisön tunnistaminen, rakentaminen ja vahvistaminen digitaalisissa kanavissa sekä yhteisölle kohdennetun asiantuntevan sisällön tuottaminen johtaa oikeanlaiseen näkyvyyteen ja tuotteiden myyntiin. Esimerkkitapaukset ovat kulttuurin alalta ja työssä huomioitiin kulttuurituotteiden erityispiirteet kulutustuotteisiin verrattuna.
Työssä kartoitetaan yhteisön tunnistamista, rakentamista ja vahvistamista digitaalisissa kanavissa sekä tästä koituvaa hyötyä tuotteen tunnetuksi tekemisessä.
Välineinä käytetään tilastoja sosiaalisen median seuraajamäärien kehityksestä, viestinnän näkyvyyden kehityksestä sekä näiden vaikutuksesta myyntilukuihin. Laadullisena tietona käytetään kokemusperäistä tietoa markkinointiviestinnän kampanjoiden läpiviemisestä sekä sosiologian teorioita ihmisten käyttäytymisestä.
Opinnäytetyön keskeisenä tuloksena on, ettei näkyvyys ilman ymmärrystä viestittävästä asiasta ja kohderyhmästä tuota toivottuja tuloksia. Laadukas, oikein kohdennettu sisältö on sosiaalisessa mediassa menestymisessä olennaista.
Kohderyhmän tunnistaminen, yhteisön rakentaminen, viestinnän kärjen kehittäminen ja oikeanlaisen, asiantuntevan ja ns. aidon sisällön tuottaminen saavat aikaan uskottavaa ja vaikuttavaa, myyntiin johtavaa markkinointiviestintää.