Mielihyvää ja autenttisia elämyksiä : Suomalaisen luksusmatkailijan odotukset luksusmatkailupalveluilta
Niemi, Markus; Örri, Veera (2020)
Niemi, Markus
Örri, Veera
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216260
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena olivat suomalaisten luksusmatkailijoiden käsitykset suomalaisista luksusmatkailupalveluista. Keskeisimmät teemat olivat luksuksen määrittely, suomalainen luksusmatkailija ja suomalaiset luksusmatkailupalvelut. Tutkimukseen valittiin laadullinen tutkimusmenetelmä keskeisten käsitteiden tulkinnallisuuden, moniselitteisyyden ja subjektiivisuuden vuoksi. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla suomalaisia henkilöitä, jotka joko oman ammatillisen asiantuntijuutensa tai harrastuneisuutensa kautta ovat perehtyneet suomalaiseen luksusmatkailuun. Lisäksi tutkimusaineistona käytettiin suomalaisia luksusmatkailua käsitteleviä blogikirjoituksia. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja blogitekstit analysoitiin samojen teemojen kautta.
Luksusta määriteltäessä haastateltavien näkemyksissä korostuivat laatu, yksityiskohdat, tasokas asiakaspalvelu, elämyksellisyys ja mielihyvän tunne. Suomalaiselle kaikkien matkan osien ei välttämättä tarvitse olla luksusta. Suomalaisten luksusmatkailu suuntautuu pääosin ulkomaille. Useimmin esiintyneinä syinä olivat suomalaisten luksuspalveluiden korkea hintataso, suomalaisen luksuksen elementtien arkipäiväisyys sekä asiakaspalvelun puutteellinen taso. Luksusmatkailijaa ei voi sijoittaa yhteen ainoaan kategoriaan, sillä luksustyyli on monien ominaisuuksien kokoelma, johon vaikuttavat henkilön tausta, sosiaalinen ympäristö sekä varallisuus.
Tulosten perusteella suomalainen luksusmatkailija kokee suomalaiset luksusmatkailupalvelut puutteellisina, eivätkä ne vastaa hänen odotuksiaan. Suomalaiset luksusmatkailijat odottavat luksukselta korkeatasoista palvelua, arjesta poikkeavia elämyksiä ja huippulaatua. Luksuspalvelu muodostuu hiotuista yksityiskohdista rakentuvasta kokonaisvaltaisesta ylellisestä elämyksestä. Jotta suomalainen luksusmatkailija kiinnostuisi suomalaisista luksusmatkailupalveluista, palveluiden ja tuotteiden tasoa tulisi kokonaisvaltaisesti kehittää. The research is focused on the perception of Finnish luxury tourism services by Finnish luxury travellers. The main themes were the definition of luxury, a Finnish luxury traveller and Finnish luxury tourism services. A qualitative research method was chosen for the study due to the interpretation, ambiguity, and subjectivity of key concepts. The research data was collected by interviewing Finnish individuals who, either through their professional expertise or hobbies, are familiar with Finnish luxury tourism. In addition, the research material was Finnish blog posts on luxury tourism. The interviews were conducted as thematic interviews and the blog posts were analysed through the same themes.
When defining luxury, the interviewees highlighted quality, detail, high-quality customer service, experience and a sense of pleasure. For Finns, not all parts of the trip necessarily have to be luxury. Luxury tourism for Finns is mainly directed abroad. The most frequently occurring issues were the high price level of Finnish luxury services, the everyday nature of the elements of Finnish luxury and the lack of quality in customer service. A luxury traveller cannot be placed in a single category, as a luxury style is a collection of many features that is influenced by a person's background, social environment, and wealth.
Based on the results, the Finnish luxury traveller feels that Finnish luxury tourism services are inadequate and do not meet one’s expectations. Finnish luxury travellers expect high-quality service, experiences that differ from everyday life and top quality. Luxury service consists of a holistic experience built on polished details. In order to attract Finnish luxury travellers, the level of services and products of Finnish luxury tourism services should be comprehensively improved.
Luksusta määriteltäessä haastateltavien näkemyksissä korostuivat laatu, yksityiskohdat, tasokas asiakaspalvelu, elämyksellisyys ja mielihyvän tunne. Suomalaiselle kaikkien matkan osien ei välttämättä tarvitse olla luksusta. Suomalaisten luksusmatkailu suuntautuu pääosin ulkomaille. Useimmin esiintyneinä syinä olivat suomalaisten luksuspalveluiden korkea hintataso, suomalaisen luksuksen elementtien arkipäiväisyys sekä asiakaspalvelun puutteellinen taso. Luksusmatkailijaa ei voi sijoittaa yhteen ainoaan kategoriaan, sillä luksustyyli on monien ominaisuuksien kokoelma, johon vaikuttavat henkilön tausta, sosiaalinen ympäristö sekä varallisuus.
Tulosten perusteella suomalainen luksusmatkailija kokee suomalaiset luksusmatkailupalvelut puutteellisina, eivätkä ne vastaa hänen odotuksiaan. Suomalaiset luksusmatkailijat odottavat luksukselta korkeatasoista palvelua, arjesta poikkeavia elämyksiä ja huippulaatua. Luksuspalvelu muodostuu hiotuista yksityiskohdista rakentuvasta kokonaisvaltaisesta ylellisestä elämyksestä. Jotta suomalainen luksusmatkailija kiinnostuisi suomalaisista luksusmatkailupalveluista, palveluiden ja tuotteiden tasoa tulisi kokonaisvaltaisesti kehittää.
When defining luxury, the interviewees highlighted quality, detail, high-quality customer service, experience and a sense of pleasure. For Finns, not all parts of the trip necessarily have to be luxury. Luxury tourism for Finns is mainly directed abroad. The most frequently occurring issues were the high price level of Finnish luxury services, the everyday nature of the elements of Finnish luxury and the lack of quality in customer service. A luxury traveller cannot be placed in a single category, as a luxury style is a collection of many features that is influenced by a person's background, social environment, and wealth.
Based on the results, the Finnish luxury traveller feels that Finnish luxury tourism services are inadequate and do not meet one’s expectations. Finnish luxury travellers expect high-quality service, experiences that differ from everyday life and top quality. Luxury service consists of a holistic experience built on polished details. In order to attract Finnish luxury travellers, the level of services and products of Finnish luxury tourism services should be comprehensively improved.