Dennis Food Factory Oy:n kuluttajatukimus bageleista
Haveri, Vesa-Matti (2020)
Haveri, Vesa-Matti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216230
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kuluttajatutkimus Dennis Food Factory Oy:lle yrityksen bageleista. Työssä selvitettiin tutkimuksen avulla, olisiko tuotteella vetovoimaa päivittäistavarakaupoissa. Kuluttajatutkimuksessa kerättiiin tietoa bagelin ominaisuuksista, mausta, ulkonäöstä ja pakkauksen värivaihtoehdoista. Kuluttaja valitsi mieleisensä vaihtoehdon ja kertoi, mikä pakkausväri herätti mielenkiinnon
Työ toteutettiin järjestämällä kaksi maistatusta kahdessa eri S-ryhmän Prismoissa. Pisteinä toimi Turun Itäharjun sekä Raision Myllyn Prismat. Kysymykset luotiin Google Forms-työkalulla ja työkalun avulla vastaukset koottiin yhteen, minkä avulla pystyi rakentamaan kokonaiskuvan tutkimuksen tuloksista.
Tuloksena kuluttajatutkimuksesta yritys sai tietoa siitä, että tuotteen makuihin ja ulkonäköön ollaan tyytyväisiä. Tuotteen säilyvyyden tulee olla kuitenkin pidempi. Pakkauksen kolmesta eri värivaihtoehdosta valkoinen ja musta saivat kannatusta eniten.
Kuluttajatutkimuksessa saatuja vastauksia hyödynnetään tuotteiden kehityksessä. Yrityksen suunnitelmana on lanseerata tuote, tuomalla se lähialueille myyntiin ensin. Sen jälkeen tavoitteena on valtakunnallinen myynti. Tuotteen nimeksi on muotoutumassa paahtobagel, jolla ohjataan kuluttajaa käyttämään paahdinta tai uunia tuotteen lämmittämiseen. The aim of this thesis was to conduct a consumer reseach for Dennis Food Factory about the company’s bagels. The study investigated whether the product has an appeal in grocery stores. The consumer study collected information on the characteristics, taste, appearance and color options of the bagel. The consumer chose the option he preferred and told which color option aroused interest.
The work was carried out by arranging two tastings on two different S-group prisms. The places were the Prismas of Turku Itäharju and Raisio Mylly. The questions were created with the Google Forms tool, and the tool was used to generate answers, which allowed us to compile an overall picture of the results of the survey.
As a result of the consumer research, the company was informed that the product tastes and looks good. The shelf life of the product should be longer. Of the three different color options in the package, white and black received the most support.
The answers obtained in the consumer research are exploited in product development. The company plans to launch the product, bringing it to nearby areas for sale first. After that, the goal is nationwide sales. The name of the product is becoming a roastbagel, guiding the consumer to use an oven or toaster to heat the product.
Työ toteutettiin järjestämällä kaksi maistatusta kahdessa eri S-ryhmän Prismoissa. Pisteinä toimi Turun Itäharjun sekä Raision Myllyn Prismat. Kysymykset luotiin Google Forms-työkalulla ja työkalun avulla vastaukset koottiin yhteen, minkä avulla pystyi rakentamaan kokonaiskuvan tutkimuksen tuloksista.
Tuloksena kuluttajatutkimuksesta yritys sai tietoa siitä, että tuotteen makuihin ja ulkonäköön ollaan tyytyväisiä. Tuotteen säilyvyyden tulee olla kuitenkin pidempi. Pakkauksen kolmesta eri värivaihtoehdosta valkoinen ja musta saivat kannatusta eniten.
Kuluttajatutkimuksessa saatuja vastauksia hyödynnetään tuotteiden kehityksessä. Yrityksen suunnitelmana on lanseerata tuote, tuomalla se lähialueille myyntiin ensin. Sen jälkeen tavoitteena on valtakunnallinen myynti. Tuotteen nimeksi on muotoutumassa paahtobagel, jolla ohjataan kuluttajaa käyttämään paahdinta tai uunia tuotteen lämmittämiseen.
The work was carried out by arranging two tastings on two different S-group prisms. The places were the Prismas of Turku Itäharju and Raisio Mylly. The questions were created with the Google Forms tool, and the tool was used to generate answers, which allowed us to compile an overall picture of the results of the survey.
As a result of the consumer research, the company was informed that the product tastes and looks good. The shelf life of the product should be longer. Of the three different color options in the package, white and black received the most support.
The answers obtained in the consumer research are exploited in product development. The company plans to launch the product, bringing it to nearby areas for sale first. After that, the goal is nationwide sales. The name of the product is becoming a roastbagel, guiding the consumer to use an oven or toaster to heat the product.