TOIMINTAYHTEISÖ JA SEN MERKITYS LAPSEN ELÄMÄSSÄ : Toimintamalli Meijän keittiölle
Sam, Sambath; Labbas, Saara (2020)
Sam, Sambath
Labbas, Saara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216213
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on toimintayhteisö ja sen merkitys lapsen elämässä. Tarkoituksena on ollut tuottaa toimintamalli, joka tukisi lapsen yhteisöllisyyttä nimenomaan toimintayhteisössä. Olemme luoneet mallin Kotka-Kymin seurakunnan Meijän keittiö -toiminnalle.
Toimintamalli sisältää neljä eriteemaista ohjattua iltaa. Illat on suunniteltu Meijän keittiön yhteyteen. Ohjattujen iltojen sisältö on suunniteltu tukemaan lasten yhteisöllisyyttä ja lapsille tarjotaan keinoja yhteisesti tekemiseen ja toimimiseen. Näin lapsilla on myös mahdollisuus pohtia omaa yhteisöllisyyttään ja siihen liittyviä teemoja, kuten ystävät ja perhe.
Tutkimus toimintamallin toimivuudesta ja sen mahdollisista hyödyistä lapselle toteutettiin kyselytutkimuksena. Loimme Webropol -kyselyn Meijän keittiön Facebook-sivuille, jossa kysyimme illoissa käyneiltä lapsien vanhemmilta, miten he ovat kokeneet mallimme edistäneen lapsensa yhteisöllisyyttä toimintayhteisössä. Lisäksi teetimme illoissa käyneillä lapsilla pienimuotoisen kyselyn siitä, miten he itse kokivat illat. Kysely toteutettiin viimeisessä illassa lapsille helposti lähestyttävän hymiökyselyn avulla.
Tutkimuksen tulokset ovat mallimme kannalta positiivisia. Vanhemmat huomasivat iltojen tukeneen mm. lasten kommunikaatiotaitoja, yhteistyötaitoja sekä toisiin ihmisiin tutustumista. Tuloksista ilmenee, että toimintamallimme kehittää lasten yhteisöllisyyttä tukevia taitoja ja teemoja. Vanhemmat kokivat lasten yhteisöllisyyden tärkeäksi teemaksi, ja näin ollen iltamme ja toimintamallimme on hyvä lisä yhteisölliseen toimintaan.
Lapsille suunnatussa kyselyssä tuloksena on, että suurin osa lapsista viihtyi illoissamme. Vain pieni osa lapsista ilmoitti negatiivisen tai neutraalin vastauksen kyselyyn.
Toimintamalli sisältää neljä eriteemaista ohjattua iltaa. Illat on suunniteltu Meijän keittiön yhteyteen. Ohjattujen iltojen sisältö on suunniteltu tukemaan lasten yhteisöllisyyttä ja lapsille tarjotaan keinoja yhteisesti tekemiseen ja toimimiseen. Näin lapsilla on myös mahdollisuus pohtia omaa yhteisöllisyyttään ja siihen liittyviä teemoja, kuten ystävät ja perhe.
Tutkimus toimintamallin toimivuudesta ja sen mahdollisista hyödyistä lapselle toteutettiin kyselytutkimuksena. Loimme Webropol -kyselyn Meijän keittiön Facebook-sivuille, jossa kysyimme illoissa käyneiltä lapsien vanhemmilta, miten he ovat kokeneet mallimme edistäneen lapsensa yhteisöllisyyttä toimintayhteisössä. Lisäksi teetimme illoissa käyneillä lapsilla pienimuotoisen kyselyn siitä, miten he itse kokivat illat. Kysely toteutettiin viimeisessä illassa lapsille helposti lähestyttävän hymiökyselyn avulla.
Tutkimuksen tulokset ovat mallimme kannalta positiivisia. Vanhemmat huomasivat iltojen tukeneen mm. lasten kommunikaatiotaitoja, yhteistyötaitoja sekä toisiin ihmisiin tutustumista. Tuloksista ilmenee, että toimintamallimme kehittää lasten yhteisöllisyyttä tukevia taitoja ja teemoja. Vanhemmat kokivat lasten yhteisöllisyyden tärkeäksi teemaksi, ja näin ollen iltamme ja toimintamallimme on hyvä lisä yhteisölliseen toimintaan.
Lapsille suunnatussa kyselyssä tuloksena on, että suurin osa lapsista viihtyi illoissamme. Vain pieni osa lapsista ilmoitti negatiivisen tai neutraalin vastauksen kyselyyn.