Hevosopisto Oy:n laadunhallinta: kehittämissuunnitelma
Lahtinen, Maarit; Lappalainen, Mira (2020)
Lahtinen, Maarit
Lappalainen, Mira
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216180
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajan Hevosopisto Oy:n laadunhallintaa ja laatia sen pohjalta kehittämissuunnitelma laadunhallintatyölle.
Työn teoriaosuudessa käsitellään laaja-alaisesti laadun merkitystä ja laadun kehittämisen periaatteita. Lisäksi työssä tuodaan ilmi ammatillisen koulutuksen tuomat laatuvaatimukset oppilaitoksen toiminnalle. Työssä on myös huomioitu toimeksiantajan moninainen toiminta niin ammatillisen koulutuksen kuin kaupallisen toiminnan kentällä.
Työ on toteutettu tapaus- ja toimintatutkimuksena, jonka tavoitteena oli tuottaa yksityiskohtaista ja intensiivistä tietoa laadunhallinnasta sekä vai-kuttaa kehittävästi tutkimuskohteeseen työn tekemisen jälkeen.
Kartoituksen perusteella laadunhallinnan todettiin olevan osa organisaation perustoimintaa, mutta sen näkymistä arjen toiminnoissa tulisi kehittää. Kehittämistä voidaan toteuttaa laatustrategian avulla, jonka luominen on yksi tulevaisuuden merkittävä laatutavoite. Strategian avulla toimin-nalle saadaan yhteinen päämäärä.
Hyvin tehdyllä laatutyöllä on suuri merkitys monella osa-alueella ja se näkyy organisaation sisällä sekä ulospäin. Laatutyön avulla organisaatio näkyy laadukkaana, uskottavana ja luotettavana toimijana. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta laadunhallinnan tavoitetilan olevan saavutettavissa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään laaja-alaisesti laadun merkitystä ja laadun kehittämisen periaatteita. Lisäksi työssä tuodaan ilmi ammatillisen koulutuksen tuomat laatuvaatimukset oppilaitoksen toiminnalle. Työssä on myös huomioitu toimeksiantajan moninainen toiminta niin ammatillisen koulutuksen kuin kaupallisen toiminnan kentällä.
Työ on toteutettu tapaus- ja toimintatutkimuksena, jonka tavoitteena oli tuottaa yksityiskohtaista ja intensiivistä tietoa laadunhallinnasta sekä vai-kuttaa kehittävästi tutkimuskohteeseen työn tekemisen jälkeen.
Kartoituksen perusteella laadunhallinnan todettiin olevan osa organisaation perustoimintaa, mutta sen näkymistä arjen toiminnoissa tulisi kehittää. Kehittämistä voidaan toteuttaa laatustrategian avulla, jonka luominen on yksi tulevaisuuden merkittävä laatutavoite. Strategian avulla toimin-nalle saadaan yhteinen päämäärä.
Hyvin tehdyllä laatutyöllä on suuri merkitys monella osa-alueella ja se näkyy organisaation sisällä sekä ulospäin. Laatutyön avulla organisaatio näkyy laadukkaana, uskottavana ja luotettavana toimijana. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta laadunhallinnan tavoitetilan olevan saavutettavissa.