En undersökning om hastighetsmoduleringens påverkan på spelkänslan i spelet Fritz Blitz
Boxström, Sebastian (2020)
Boxström, Sebastian
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216165
Tiivistelmä
Arbetet är en spelproduktion som är utvecklad med Game Maker Studio 2 programvara. För att kunna vidareutveckla spelkaraktärens rörelse till sin slutliga form så vidareutveckling av spelprojektet kan ske, har en undersökning gjorts som svarar forskningsfrågan Hur upplever spelaren spelkänslan med olika hastighetsmoduleringar i Fritz Blitz spelet? Tidigare undersökning har använts som botten var man undersökte hur acceleration och fartminskning på spelkaraktärens rörelse påverkar spelkänslan. Inför undersökningen gjordes 2 olika versioner på spelproduktionen. Den första har snabb acceleration och snabb fartminskning. Andra versionen har långsam acceleration och långsam fartminskning. Enligt resultaten och analys upplever spelaren inte med att poängsätta spelen med någon stor skillnad. Beskriver spelaren fritt hur rörelsen på spelkaraktären känns, ser man en stor skillnad i de olika versionerna.