Bändin markkinointi sosiaalisessa mediassa
Huhtala, Kimmo (2020)
Huhtala, Kimmo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216145
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä hyviä keinoja lisäämään aloittelevien bändien ja artistien näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Soitan itse muutamassa bändissä, joten aihe on itseäni kiinnostava ja siksi se tuntuu aihevalintana oikealta. Sosiaalisen median alustoja on olemassa useita ja tässä opinnäytetyössä esitellään niistä bändeille olennaisimmat ja kerrotaan miten niitä kannattaa hyödyntää. Opinnäytetyössä käsitellään myös hakukoneoptimointia, sosiaalisen median optimointia, sekä kerrotaan julkaisukalenterin rakentamisesta ja sen hyödyntämisestä.
Toimeksiantajaa työllä ei ole, vaan opinnäytetyön tarkoitus ja tavoite on toimia oppaana aloitteleville bändeille, kun he lähtevät tutkimaan sosiaalisen median mahdollisuuksia näkyvyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyön tutkimusosio on toteutettu käyttäen Google Forms sovellusta, jonka avulla on tehty kysely yhdeksälle eri bändille. Bändit on valittu suoraa omasta Facebookin kaverilistastani, joten bändit eivät ole varsinaisesti kovin tunnettuja, mutta juuri sen vuoksi opinnäytetyöhön sopivia.
Opinnäytetyössä on paljon hyviä ideoita aloitteleville bändeille sosiaalisessa mediassa esillä oloon ja näkyvyyden parantamiseen. Tutkimuksen tuottamat tulokset kertovat osaltaan, miten bändit toimivat sosiaalisessa mediassa. Työn avulla pääsee varmasti bändinä alkuun sosiaalisen median markkinoinnissa. Näin ollen opinnäytetyö voidaan todeta onnistuneeksi.
Toimeksiantajaa työllä ei ole, vaan opinnäytetyön tarkoitus ja tavoite on toimia oppaana aloitteleville bändeille, kun he lähtevät tutkimaan sosiaalisen median mahdollisuuksia näkyvyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyön tutkimusosio on toteutettu käyttäen Google Forms sovellusta, jonka avulla on tehty kysely yhdeksälle eri bändille. Bändit on valittu suoraa omasta Facebookin kaverilistastani, joten bändit eivät ole varsinaisesti kovin tunnettuja, mutta juuri sen vuoksi opinnäytetyöhön sopivia.
Opinnäytetyössä on paljon hyviä ideoita aloitteleville bändeille sosiaalisessa mediassa esillä oloon ja näkyvyyden parantamiseen. Tutkimuksen tuottamat tulokset kertovat osaltaan, miten bändit toimivat sosiaalisessa mediassa. Työn avulla pääsee varmasti bändinä alkuun sosiaalisen median markkinoinnissa. Näin ollen opinnäytetyö voidaan todeta onnistuneeksi.