Vastuullinen ruokareitti Helsinkiin Tripsteri-matkamedian lukijoille
Tikka, Mira (2020)
Tikka, Mira
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216119
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ruokamatkailua. Työ on toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön toimeksiantaja on suomalainen matkamedia Tripsteri. Työ on kehittämishanke, jonka päätavoitteena on ruokareitin luominen matkamedia Tripsterin lukijoille. Alatavoitteena on kirjoittaa aiheesta blogiteksti Tripsterin Helsinki-blogiin sekä blogitekstin visualisointi. Aihe on rajattu ruokareitteihin, jotka ovat yksi ruokamatkailun muoto.
Työ koostuu kahdesta osasta, tietoperustasta ja produktista eli syntyneestä tuotoksesta. Tietoperustassa käsitellään ruokamatkailua ja sen käsitteitä yleisesti sekä Suomessa, ruokareittejä ja vastuullisuutta. Lisäksi sivutaan aiheeseen liittyvää tietoa ja tutkimuksia. Kehittämishankkeen apuna tutustutaan Business Model Canvas -malliin. Näin hahmotetaan Tripsterin nykyistä tilannetta ja tarpeita.
Ruokamatkailu on ruoan ympärille rakentuvaa matkailua. Se on monipuolista ja siitä on useita eri määritelmiä. Yksi ruokamatkailun tyyppi on ruokareitit. Ruokareitit voivat olla itsenäisiä tai ohjattuja. Ne yhdistävät ruoan ja juoman tarinoihin ja sijainteihin. Vastuullinen matkailu tarkoittaa kestävien periaatteiden mukaan tapahtuvaa matkailua.
Toiminnallisessa osassa käydään läpi mitä menetelmää käytin ja mitkä olivat lopputulokset. Käytetty menetelmä on osallistuva havainnointi. Havainnointirunko laadittiin tietoperustan avulla, johon valittiin havainnoitavat kohteet. Kohteissa vierailu tapahtui 24-25.3.2020, jolloin kohteita valokuvattiin ja havainnoitiin. Poikkeustilanteesta johtuvan lyhyen havainnointiajan vuoksi lisäksi havainnoitiin kohteiden verkkosivuja ja sosiaalisen median kanavia. Havainnoinnin tuloksena valittiin kahdeksan kohdetta, joista muodostettiin reitti. Reitillä olevat kohteet ovat Food Market Herkku, Pien Shop & Bar, Kaffecentralen, Ekberg, Karkkikauppa Sweetheart, Roban Herkkukauppa, Vanha Kauppahalli ja Chjoko. Reitillä on erilaisia kohteita, joita kaikkia yhdistää vastuullisuus.
Reitistä kirjoitettiin blogiteksti, johon valittiin sopivat valokuvat. Reitti lisättiin Tripsteri-matkamedian applikaatioon, johon kirjoitettiin kuvaus reitistä. Reitti julkaistiin Tripsterin nettisivuilla ja applikaatiossa.
Produktin arviointiosassa pohditaan, miten tavoitteisiin on päästy ja mitä on opittu. Opittuja asioita ovat esimerkiksi ruokamatkailun ja vastuullisuuden käsitteiden tunteminen. Lisäksi pohditaan, miten toimeksiantaja voi hyödyntää tuotosta ja miten sitä voisi mahdollisesti kehittää. Reitin etuna on se, että sitä voi päivittää ja uusia paikkoja voi lisätä reitille. Näin matkamedia Tripsteri saa aina muokattua reitistä ajankohtaisen.
Työ koostuu kahdesta osasta, tietoperustasta ja produktista eli syntyneestä tuotoksesta. Tietoperustassa käsitellään ruokamatkailua ja sen käsitteitä yleisesti sekä Suomessa, ruokareittejä ja vastuullisuutta. Lisäksi sivutaan aiheeseen liittyvää tietoa ja tutkimuksia. Kehittämishankkeen apuna tutustutaan Business Model Canvas -malliin. Näin hahmotetaan Tripsterin nykyistä tilannetta ja tarpeita.
Ruokamatkailu on ruoan ympärille rakentuvaa matkailua. Se on monipuolista ja siitä on useita eri määritelmiä. Yksi ruokamatkailun tyyppi on ruokareitit. Ruokareitit voivat olla itsenäisiä tai ohjattuja. Ne yhdistävät ruoan ja juoman tarinoihin ja sijainteihin. Vastuullinen matkailu tarkoittaa kestävien periaatteiden mukaan tapahtuvaa matkailua.
Toiminnallisessa osassa käydään läpi mitä menetelmää käytin ja mitkä olivat lopputulokset. Käytetty menetelmä on osallistuva havainnointi. Havainnointirunko laadittiin tietoperustan avulla, johon valittiin havainnoitavat kohteet. Kohteissa vierailu tapahtui 24-25.3.2020, jolloin kohteita valokuvattiin ja havainnoitiin. Poikkeustilanteesta johtuvan lyhyen havainnointiajan vuoksi lisäksi havainnoitiin kohteiden verkkosivuja ja sosiaalisen median kanavia. Havainnoinnin tuloksena valittiin kahdeksan kohdetta, joista muodostettiin reitti. Reitillä olevat kohteet ovat Food Market Herkku, Pien Shop & Bar, Kaffecentralen, Ekberg, Karkkikauppa Sweetheart, Roban Herkkukauppa, Vanha Kauppahalli ja Chjoko. Reitillä on erilaisia kohteita, joita kaikkia yhdistää vastuullisuus.
Reitistä kirjoitettiin blogiteksti, johon valittiin sopivat valokuvat. Reitti lisättiin Tripsteri-matkamedian applikaatioon, johon kirjoitettiin kuvaus reitistä. Reitti julkaistiin Tripsterin nettisivuilla ja applikaatiossa.
Produktin arviointiosassa pohditaan, miten tavoitteisiin on päästy ja mitä on opittu. Opittuja asioita ovat esimerkiksi ruokamatkailun ja vastuullisuuden käsitteiden tunteminen. Lisäksi pohditaan, miten toimeksiantaja voi hyödyntää tuotosta ja miten sitä voisi mahdollisesti kehittää. Reitin etuna on se, että sitä voi päivittää ja uusia paikkoja voi lisätä reitille. Näin matkamedia Tripsteri saa aina muokattua reitistä ajankohtaisen.