Vanhempiensa eron kokeneiden lasten tukeminen : Posteri Nepenmäen koulun 1.–6. -luokkalaisille
Peltonen, Veera (2020)
Peltonen, Veera
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216116
Tiivistelmä
Nykyisin noin puolet avio- tai avoliitoista päättyy eroon. Monenlaiset tunteet ovat mahdollisia perheen hajotessa. Pettymys, suru sekä helpotus ovat kaikki sallittuja tunteita eron keskellä. Lapselle tärkeintä eron keskellä on riittävä tuki ja rakkaus hänen vanhemmiltaan. Lapsi saattaa kuitenkin kaivata myös vertaistukea tai keskusteluapua ulkopuolisilta tahoilta joko koulumaailmasta, terveydenhuollosta tai internetistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä vanhempiensa eron tai perheensä hajoamisen kokeneen lapsen tietoa tukimahdollisuuksista omassa arjessaan. Tavoitteena oli lapsen tukeminen. Opinnäytetyön tehtävä oli posterin tuottaminen Nepenmäen alakoulussa opiskeleville 1.¬–6.-luokkalaisille lapsille, joiden perheessä ero on ajankohtainen asia. Posterissa oli tietoa perheen hajoamisesta sekä sivustoja, joihin lapsi voi käydä itse tutustumassa vertaistuen ja keskusteluavun saamiseksi.
Jatkokehittämismahdollisuuksina voidaan mainita esimerkiksi Nepenmäen koulun oppilaille järjestettävä oppitunti liittyen perheen hajoamiseen ja siitä selviytymiseen. Tilaisuus voisi sisältää yleistä tietoa kyseisestä aiheesta sekä mahdollisesti Siun soten ammattilaisten puheenvuoroja, sekä yhteystietojen jakamista koskien keskusteluavun saatavuutta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä vanhempiensa eron tai perheensä hajoamisen kokeneen lapsen tietoa tukimahdollisuuksista omassa arjessaan. Tavoitteena oli lapsen tukeminen. Opinnäytetyön tehtävä oli posterin tuottaminen Nepenmäen alakoulussa opiskeleville 1.¬–6.-luokkalaisille lapsille, joiden perheessä ero on ajankohtainen asia. Posterissa oli tietoa perheen hajoamisesta sekä sivustoja, joihin lapsi voi käydä itse tutustumassa vertaistuen ja keskusteluavun saamiseksi.
Jatkokehittämismahdollisuuksina voidaan mainita esimerkiksi Nepenmäen koulun oppilaille järjestettävä oppitunti liittyen perheen hajoamiseen ja siitä selviytymiseen. Tilaisuus voisi sisältää yleistä tietoa kyseisestä aiheesta sekä mahdollisesti Siun soten ammattilaisten puheenvuoroja, sekä yhteystietojen jakamista koskien keskusteluavun saatavuutta.