Puhtaan kaluston direktiivin vaikutukset Kajaanin joukkoliikenteen hankintoihin
Rusanen, Tiina (2020)
Rusanen, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060116073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060116073
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten kesällä 2021 voimaan tuleva puhtaan kaluston direktiivi (Clean vehicle directive, CVD) vaikuttaa Kajaanin joukkoliikenteen hankintoihin. Työssä perehdyttiin puhtaan kaluston direktiivin kansallisen lainsäädännön valmisteluun ja sen tämän hetkiseen
sisältöön. Työssä tarkasteltiin sitä mitkä käyttövoimat täyttävät direktiivin
vaatimukset ja arvioidaan niiden saatavuutta Kajaanissa. CVD:n mukainen
puhtaan ajoneuvon määritelmä on tiukka ja asettaa kunnille kovat vaatimukset erittäin nopealla aikataululla. Suomelle on asetettu määrällinen velvoite, jossa uusista linja-autohankinnoista tulee olla puhtaita 41 % ajanjaksolla elokuusta 2021 vuoden 2025 loppuun ja 59 % vuodesta 2026
alkaen. Kajaanissa kaupunkiliikenteen liikennöintiä tehdään yhdeksällä
bussilla, joista hieman alle puolen tulee täyttää direktiivin vaatimukset.
Työssä esitetään laskelmia joukkoliikenteen hankintakustannuksista eri käyttövoimilla sekä arvioidaan niiden soveltumista Kajaanin joukkoliikenteen liikennöintiin. Tällä vaiheessa lain valmistelua aiheeseeseen liittyy paljon epävarmuustekijöitä. Polttoaineiden saatavuus ja jakeluinfran puuttuminen katsotaan isoksi haasteeksi Kajaanin tulevissa hankinnoissa.
Lisäksi paineet kustannusten nousulle on suuret. Tämän hetkisen valmistelun pohjalta oletuksena on, että Kajaanin kaupungin tulee edellyttää seuraavissa kilpailutuksessa sähköbusseja.
sisältöön. Työssä tarkasteltiin sitä mitkä käyttövoimat täyttävät direktiivin
vaatimukset ja arvioidaan niiden saatavuutta Kajaanissa. CVD:n mukainen
puhtaan ajoneuvon määritelmä on tiukka ja asettaa kunnille kovat vaatimukset erittäin nopealla aikataululla. Suomelle on asetettu määrällinen velvoite, jossa uusista linja-autohankinnoista tulee olla puhtaita 41 % ajanjaksolla elokuusta 2021 vuoden 2025 loppuun ja 59 % vuodesta 2026
alkaen. Kajaanissa kaupunkiliikenteen liikennöintiä tehdään yhdeksällä
bussilla, joista hieman alle puolen tulee täyttää direktiivin vaatimukset.
Työssä esitetään laskelmia joukkoliikenteen hankintakustannuksista eri käyttövoimilla sekä arvioidaan niiden soveltumista Kajaanin joukkoliikenteen liikennöintiin. Tällä vaiheessa lain valmistelua aiheeseeseen liittyy paljon epävarmuustekijöitä. Polttoaineiden saatavuus ja jakeluinfran puuttuminen katsotaan isoksi haasteeksi Kajaanin tulevissa hankinnoissa.
Lisäksi paineet kustannusten nousulle on suuret. Tämän hetkisen valmistelun pohjalta oletuksena on, että Kajaanin kaupungin tulee edellyttää seuraavissa kilpailutuksessa sähköbusseja.