NMEA 2000 GNSS -vastaanottimen ohjelmisto
Jylhänkangas, Antti (2020)
Jylhänkangas, Antti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060116059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060116059
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa NMEA 2000 -väylällä kommunikoiva GNSS-vastaanottimen ohjelmisto. Laitteen tarkoitus on tarjota kymmenen kertaa sekunnissa päivittyvää sijaintitietoa veneissä oleviin NMEA 2000 -näyttölaitteisiin. Laitteen ohjelmisto toteutettiin C++-ohjelmointikielellä ja siinä hyödynnettiin FreeRTOS-reaaliaikaiskäyttöjärjestelmää tehtävien aikatauluttamiseen.
Työssä tutkittiin merenkäynnin tiedonsiirtostandardeja NMEA 0183:a ja NMEA 2000:a sekä satelliittipaikannuksen periaatteita. NMEA 2000 -standardi pohjautuu vahvasti ajoneuvoissa käytettyyn CAN-väyläteknologiaan.
Lopputuloksena oli toimiva NMEA 2000 -verkossa kommunikoiva GNSS-vastaanotin. Laitteen toimivuus testattiin käyttämällä sitä karttaplotterin kanssa. Työ tehtiin osana toimeksiantajan projektia ja laitteen kehitys jatkuu opinnäytetyön valmistumisen jälkeen. The aim of this thesis was to implement the software of an NMEA 2000 -compatible GNSS receiver. The device was required to send GPS fix information at 10Hz on the NMEA 2000 network. The software was implemented on C++ and it utilizes FreeRTOS real-time operating system to schedule different tasks.
This thesis studied marine communication standards NMEA 0183 and NMEA 2000 in addition of satellite navigation. NMEA 2000 standard is largely based on CAN bus technology used on road vehicles.
The result was a functional GNSS receiver operating on NMEA 2000 network. The device was tested by using it with a chart plotter. The thesis was part of my employer’s project and the development of the device will continue after completing this thesis.
Työssä tutkittiin merenkäynnin tiedonsiirtostandardeja NMEA 0183:a ja NMEA 2000:a sekä satelliittipaikannuksen periaatteita. NMEA 2000 -standardi pohjautuu vahvasti ajoneuvoissa käytettyyn CAN-väyläteknologiaan.
Lopputuloksena oli toimiva NMEA 2000 -verkossa kommunikoiva GNSS-vastaanotin. Laitteen toimivuus testattiin käyttämällä sitä karttaplotterin kanssa. Työ tehtiin osana toimeksiantajan projektia ja laitteen kehitys jatkuu opinnäytetyön valmistumisen jälkeen.
This thesis studied marine communication standards NMEA 0183 and NMEA 2000 in addition of satellite navigation. NMEA 2000 standard is largely based on CAN bus technology used on road vehicles.
The result was a functional GNSS receiver operating on NMEA 2000 network. The device was tested by using it with a chart plotter. The thesis was part of my employer’s project and the development of the device will continue after completing this thesis.