Digikoulutusmateriaali : Kehittämistyö kehitysvammaisten päivätoimintaan
Muurikka, Mervi (2020)
Muurikka, Mervi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115937
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Savoset Mäntyharjun kanssa. Savoset Mäntyharju on Vaalijalan kuntayhtymään kuuluva toimintakeskus, joka tarjoaa erityistä tukea tarvitseville henkilöille päivätoimintapalveluita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea laadukkaan päivätoiminnan tarjoamista asiakkaille sekä lisätä heidän itsemääräämisoikeuttaan ja osallisuuttaan. Työn tavoitteena oli lisätä asiakkaiden, yksikön työntekijöiden sekä tulevien harjoittelijoiden digiosaamista. Jotta tavoitteeseen päästiin, työnä oli tuottaa koulutusrunko useamman kerran digikoulutukselle sekä kirjallinen materiaali kouluttajalle koulutuksen toteuttamiseen. Kouluttajana toimivat yksikön työntekijät sekä harjoittelijat.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen tuotekehitysprosessi ja sen toteutuksessa käytettiin spiraalimallia. Teoreettisen viitekehyksen lähteinä toimivat erilaiset sähköiset lähteet, alan kirjallisuus sekä lait. Aineistoa on kerätty useista tietokannoista, kuten Google Scholar, Theseus, Helsingin yliopiston e-thesis ja Tampereen yliopiston Trepo.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen on kerätty tietoa kehitysvammaisuudesta, itsemääräämisoikeudesta, osallisuudesta, digitalisaatiosta sekä tuotekehitysprosessista. Lisäksi ennen koulutusmateriaalin kokoamista kysyttiin Savoset Mäntyharjun asiakkaiden toiveita ja ajatuksia digikoulutuksesta ja sen sisällöstä. Koulutusmateriaalin aihealueet määrittivät tämän jälkeen Savoset Mäntyharjun työntekijät. Koulutusmateriaali käsittelee digikouluttamista ja sen aihealueet ovat: mobiililaitteiden käyttö; internetin hyödyntäminen; tiedonhaku Googlella; Youtube ja sen hyödyntäminen; kuvaus mobiililaitteella ja esitykset sekä Powerpoint.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen tuotekehitysprosessi ja sen toteutuksessa käytettiin spiraalimallia. Teoreettisen viitekehyksen lähteinä toimivat erilaiset sähköiset lähteet, alan kirjallisuus sekä lait. Aineistoa on kerätty useista tietokannoista, kuten Google Scholar, Theseus, Helsingin yliopiston e-thesis ja Tampereen yliopiston Trepo.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen on kerätty tietoa kehitysvammaisuudesta, itsemääräämisoikeudesta, osallisuudesta, digitalisaatiosta sekä tuotekehitysprosessista. Lisäksi ennen koulutusmateriaalin kokoamista kysyttiin Savoset Mäntyharjun asiakkaiden toiveita ja ajatuksia digikoulutuksesta ja sen sisällöstä. Koulutusmateriaalin aihealueet määrittivät tämän jälkeen Savoset Mäntyharjun työntekijät. Koulutusmateriaali käsittelee digikouluttamista ja sen aihealueet ovat: mobiililaitteiden käyttö; internetin hyödyntäminen; tiedonhaku Googlella; Youtube ja sen hyödyntäminen; kuvaus mobiililaitteella ja esitykset sekä Powerpoint.