AirWatch-mobiilihallintapalvelun käyttöönotto ja hyödyt
Järvenpää, Miika (2020)
Järvenpää, Miika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115922
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Onerva, joka tarjoaa palveluja yleisen, tehostetun ja erityisen tuen tarpeisiin. Tavoitteena oli ottaa käyttöön Valterin kouluympäristöön VMwaren AirWatch-tuote, jolla saataisiin kaikki opetukseen käytettävät mobiililaitteet yhden keskitetyn hallintapalvelun alle. Käyttöönoton tarkoituksena oli parantaa yleistä turvallisuutta, mahdollistaa sovelluslisenssien keskittäminen ja vähentää tietojen väärinkäytön riskiä. Kyseinen palvelu oli jo päätetty valmiiksi sekä otettu käyttöön toisessa toimipisteessä.
Toteutus tehtiin pääosin loma-aikana, jolloin palvelun käyttöönotto ei aiheuttanut haittaa opetukselle. Palveluun lisättiin kaikki koululla käytössä olevat Android- ja iOS-mobiililaitteet, lukuun ottamatta puhelimia. Ympäristö konfiguroitiin vaatimusten mukaisesti lisäämään käytännöllisyyttä ja turvallisuutta. Palvelun ominaisuuksia tutkittiin toimintavaatimuksien ja etujen kannalta.
Tuloksena saatiin toimiva mobiilihallinta, jolla voidaan hallita etänä molempia käyttöjärjestelmiä. Palvelun käyttöönotto toi selviä hyötyjä ympäristöön. Maksullisia iOS-sovelluslisenssejä voitiin hankkia ja jakaa keskitetysti sekä siirtää käyttäjältä toiselle ilman, että se on sidoksissa henkilökohtaiseen Apple ID -tiliin. Sovellusten keskitetyn jakamisen avulla opetuksessa käytettäviä sovelluksia voitiin hallita paremmin. Riskiä oppilaiden sekä henkilökunnan salaisten tietojen vuotamisesta saatiin pienennettyä etähallinnan avulla. Käyttöjärjestelmien versioita voitiin seurata ja päivittää etänä. Unohdettujen pääsykoodien tapauksissa ne voidaan nollata ilman fyysistä pääsyä laitteeseen. Tavoitteena oli myös rajoittaa oppilaiden vapaata pääsyä Play-kauppaan, mutta Androidilla sovellusten keskitetty jakaminen ei toiminut halutulla tavalla Play-kaupan estämisen kanssa.
Toteutus tehtiin pääosin loma-aikana, jolloin palvelun käyttöönotto ei aiheuttanut haittaa opetukselle. Palveluun lisättiin kaikki koululla käytössä olevat Android- ja iOS-mobiililaitteet, lukuun ottamatta puhelimia. Ympäristö konfiguroitiin vaatimusten mukaisesti lisäämään käytännöllisyyttä ja turvallisuutta. Palvelun ominaisuuksia tutkittiin toimintavaatimuksien ja etujen kannalta.
Tuloksena saatiin toimiva mobiilihallinta, jolla voidaan hallita etänä molempia käyttöjärjestelmiä. Palvelun käyttöönotto toi selviä hyötyjä ympäristöön. Maksullisia iOS-sovelluslisenssejä voitiin hankkia ja jakaa keskitetysti sekä siirtää käyttäjältä toiselle ilman, että se on sidoksissa henkilökohtaiseen Apple ID -tiliin. Sovellusten keskitetyn jakamisen avulla opetuksessa käytettäviä sovelluksia voitiin hallita paremmin. Riskiä oppilaiden sekä henkilökunnan salaisten tietojen vuotamisesta saatiin pienennettyä etähallinnan avulla. Käyttöjärjestelmien versioita voitiin seurata ja päivittää etänä. Unohdettujen pääsykoodien tapauksissa ne voidaan nollata ilman fyysistä pääsyä laitteeseen. Tavoitteena oli myös rajoittaa oppilaiden vapaata pääsyä Play-kauppaan, mutta Androidilla sovellusten keskitetty jakaminen ei toiminut halutulla tavalla Play-kaupan estämisen kanssa.