Työhyvinvointi ja motivaatio ravintola Nokassa
Weckman, Henry Alexander (2020)
Lataukset:
Weckman, Henry Alexander
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115883
Tiivistelmä
Tässä opinnäyteyössä tutkittiin hyvinvointia ja motivaatiota ravintola Nokassa. Erityisesti työssä perehdyttiin sisäisen motivaation käsitteeseen ja sen merkitykseen työntekijöiden koettuun hyvinvointiin.
Ravintola Nokka on Helsingin Katajanokalla sijaitseva lähiruokaravintola. Ravintola tarjoaa korkealaatuisia ravintolaelämyksiä kotimaisista raaka-aineista, jotka hankitaan lähialueen pientuottajilta tai suoraan luonnosta. 80 asiakaspaikan lisäksi ravintolasta löytyy viini- ja drinkkibaari, terassi sekä opetuskeittiö Kokka, jossa järjestetään kokkikursseja.
Työn alkuun on määritelty hyvinvointi käsitteenä ja kerrottu mitkä tekijät vaikuttavat hyvinvoinnin syntymiseen. Työhyvinvointia käsiteltiin työyhteisötasolla ja lisäksi myös johdon näkökulmasta. Lisäksi tietoperustassa tarkasteltiin motivaatiokäsitettä sekä eroavaisuuksia sisäisen ja ulkoisen motivaation välillä. Tässä kohdassa käsiteltiin myös sisäisen motivaation johtamista osana yrityksen strategiaa.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen kohderyhmänä toimivat osa ravintola Nokan henkilökuntaa sekä keittiön että salin puolelta. Ravintola- sekä keittiöpäällikkö on rajattu tutkimuksen ulkopuolelle asemiensa ja erilaisten työtehtävien vuoksi. Tutkimuksen alkuun kartoitettiin muutama vastaajan taustatekijä liittyen työsuhteen luonteeseen ja kestoon. Tämän jälkeiset kysymykset on esitetty väittämien muodossa, joiden vastaukset kerätään 5-portaista Likertin asteikkoa hyödyntäen. Analyysi suoritetaan Excel-ohjelman avulla.
Tutkimus varmisti monia ennakko-oletuksia liittyen ihmisten motivointiin. Ulkoinen kannustin kuten raha voi olla toimiva kannustin hetkellisesti, mutta pitkäkestoisessa yritysstrategiassa muiden motivointikeinojen käyttöä tulisi harkita vahvasti. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi mitkä tekijät selvästi nostattivat motivaatiotasoa. Tärkeimpiä tekijöitä sisäisen motivaation kasvattamiseksi ovatkin työyhteisö, esimiestyö ja palautteen saaminen. Sisäisen motivaation johtamisen kannalta kehitettävää löytyi etenkin osa-aikaisten ja työn ohella työskentelevien keskuudesta, sillä heidän vastuualueensa koettiin suppeiksi ja työtehtävät melko yksipuolisiksi.
Ravintola Nokka on Helsingin Katajanokalla sijaitseva lähiruokaravintola. Ravintola tarjoaa korkealaatuisia ravintolaelämyksiä kotimaisista raaka-aineista, jotka hankitaan lähialueen pientuottajilta tai suoraan luonnosta. 80 asiakaspaikan lisäksi ravintolasta löytyy viini- ja drinkkibaari, terassi sekä opetuskeittiö Kokka, jossa järjestetään kokkikursseja.
Työn alkuun on määritelty hyvinvointi käsitteenä ja kerrottu mitkä tekijät vaikuttavat hyvinvoinnin syntymiseen. Työhyvinvointia käsiteltiin työyhteisötasolla ja lisäksi myös johdon näkökulmasta. Lisäksi tietoperustassa tarkasteltiin motivaatiokäsitettä sekä eroavaisuuksia sisäisen ja ulkoisen motivaation välillä. Tässä kohdassa käsiteltiin myös sisäisen motivaation johtamista osana yrityksen strategiaa.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen kohderyhmänä toimivat osa ravintola Nokan henkilökuntaa sekä keittiön että salin puolelta. Ravintola- sekä keittiöpäällikkö on rajattu tutkimuksen ulkopuolelle asemiensa ja erilaisten työtehtävien vuoksi. Tutkimuksen alkuun kartoitettiin muutama vastaajan taustatekijä liittyen työsuhteen luonteeseen ja kestoon. Tämän jälkeiset kysymykset on esitetty väittämien muodossa, joiden vastaukset kerätään 5-portaista Likertin asteikkoa hyödyntäen. Analyysi suoritetaan Excel-ohjelman avulla.
Tutkimus varmisti monia ennakko-oletuksia liittyen ihmisten motivointiin. Ulkoinen kannustin kuten raha voi olla toimiva kannustin hetkellisesti, mutta pitkäkestoisessa yritysstrategiassa muiden motivointikeinojen käyttöä tulisi harkita vahvasti. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi mitkä tekijät selvästi nostattivat motivaatiotasoa. Tärkeimpiä tekijöitä sisäisen motivaation kasvattamiseksi ovatkin työyhteisö, esimiestyö ja palautteen saaminen. Sisäisen motivaation johtamisen kannalta kehitettävää löytyi etenkin osa-aikaisten ja työn ohella työskentelevien keskuudesta, sillä heidän vastuualueensa koettiin suppeiksi ja työtehtävät melko yksipuolisiksi.