Markkinakartoitus ja markkinointisuunnitelma lastensuojelun markkinakentässä
Sivonen, Juuso (2020)
Sivonen, Juuso
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115856
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin tamperelaiselle sosiaali- ja terveysalan startup-yritykselle LivingSkills Oy:lle. Tarkoituksena oli kartoittaa yritykselle uutta markkinakenttää, joka tässä tapauksessa oli lastensuojelun markkinakenttä.
Markkinakartoituksen pohjalta tehtiin yritykselle markkinointisuunnitelma kyseiseen markkinakenttään. Siinä suunniteltiin tuote-mix, jolla markkinakenttään mennään, markkinastrategia ja konkreettiset markkinointitoimenpiteet. Tavoitteina olivat yrityksen tietopohjan lisääminen uudesta markkinakentästä, markkinoinnin kehittäminen ja myynnin kasvattaminen.
Teoreettisena tietopohjana käytettiin kirjallisuutta ja raportteja lastensuojelusta, markkinakartoituksesta ja markkinointisuunnitelmasta. Kartoitus toteutettiin keräämällä primääri- ja sekundääridataa markkinakentän toimijoista. Primääridataa kerättiin haastattelemalla eri toimijoita ja näiden työntekijöitä, sekundääridataa toimijoista kerättiin internetin välityksellä. Markkinointisuunnitelma tehtiin kartoituksesta saatuja tietoja ja teoreettista tietopohjaa soveltamalla juuri toimeksiantajayrityksen tilanteeseen sopivaksi.
Kartoitus osoitti lastensuojelun markkinakentän olevan sosiaali- ja terveyspalveluiden muiden markkinakenttien kanssa melko samanlainen ja kohtalaisen perinteinen. Näin ollen markkinointisuunnitelmassa keskityttiin enemmänkin markkinointitoimenpiteiden kehittämiseen, kuin täysin uudenlaisen markkinoinnin luomiseen.
Johtopäätöksiä myynnin kasvusta ja markkinoinnin kehittämisestä on vielä mahdotonta tehdä. Tietopohja uudesta markkinakentästä kuitenkin lisääntyi.
Markkinakartoituksen pohjalta tehtiin yritykselle markkinointisuunnitelma kyseiseen markkinakenttään. Siinä suunniteltiin tuote-mix, jolla markkinakenttään mennään, markkinastrategia ja konkreettiset markkinointitoimenpiteet. Tavoitteina olivat yrityksen tietopohjan lisääminen uudesta markkinakentästä, markkinoinnin kehittäminen ja myynnin kasvattaminen.
Teoreettisena tietopohjana käytettiin kirjallisuutta ja raportteja lastensuojelusta, markkinakartoituksesta ja markkinointisuunnitelmasta. Kartoitus toteutettiin keräämällä primääri- ja sekundääridataa markkinakentän toimijoista. Primääridataa kerättiin haastattelemalla eri toimijoita ja näiden työntekijöitä, sekundääridataa toimijoista kerättiin internetin välityksellä. Markkinointisuunnitelma tehtiin kartoituksesta saatuja tietoja ja teoreettista tietopohjaa soveltamalla juuri toimeksiantajayrityksen tilanteeseen sopivaksi.
Kartoitus osoitti lastensuojelun markkinakentän olevan sosiaali- ja terveyspalveluiden muiden markkinakenttien kanssa melko samanlainen ja kohtalaisen perinteinen. Näin ollen markkinointisuunnitelmassa keskityttiin enemmänkin markkinointitoimenpiteiden kehittämiseen, kuin täysin uudenlaisen markkinoinnin luomiseen.
Johtopäätöksiä myynnin kasvusta ja markkinoinnin kehittämisestä on vielä mahdotonta tehdä. Tietopohja uudesta markkinakentästä kuitenkin lisääntyi.