Orientation Programme for Exchange Students Finnish Student´s Expectations and Experiences
Pursiainen, Jani (2020)
Pursiainen, Jani
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115846
Tiivistelmä
Tämän päättötyön tarkoitus on tutkia Suomalaisten opiskelijoiden odotuksia ja kokemuksia orientaatiosta, kun he menevät vaihto-oppilaaksi ammattikorkeakouluun ulkomaille. Esim. orientaation pituus ja sisältö, sekä miten ja mitä sen aikana tapahtui. Opinnäytetyön tavoitteena on parantaa oppilaiden kokemusta orientaatiosta esimerkiksi LAB-ammattikorkeakoulussa ja muissa ammattikorkeakouluissa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tutkitaan erilaisten käsitteiden tärkeyttä kuten: asiakaskokemus, asiakasodotukset, asiakaskokemuksen hallinta (CEM) ja asiakassuhteiden hallinta (CRM), joiden avulla on rakennettu tutkimuksen perusta. Empiirinen osuus toteutettiin kyselyllä. Kyselyn tuloksista selvisi, miten LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijat kokivat orientaation heidän vaihtokohdemaansa ammattikorkeakoulussa, miten se oli organisoitu ja kuinka parantaa kokonaiskokemusta.
Opinnäytetyössä hyödynnetään deduktiivista lähestymistapaa ja sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimus tapoja. Opinnäytetyötä tukevat ensisijainen ja toissijainen tutkimustieto. Ensisijainen tutkimustieto kerättiin verkkokyselyllä, joka lähetettiin LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoille, jotka olivat osallistuneet vaihtolukukauteen ulkomailla. COVID-19 puhkeamisen aiheuttamien rajoitusten vuoksi, toissijainen tutkimustieto kerättiin pääasiassa internet-artikkeleista, verkkosivuista ja e-kirjoista, jotka sisälsivät asiaankuuluvaa tutkimustietoa.
Päättötyön tutkimustulokset osoittavat, että Suomalaisten opiskelijoiden odotukset orientaatiosta ovat pääosin epäselviä ja epäsuoria. Kokonaiskokemus orientaatiosta oli parhaimmillaan keskitasoa. Siksi tutkimusta voidaan käyttää pohjana kehittäessä parannettua orientaatiota ammattikorkeakouluille. The purpose of the thesis is to study Finnish students´ expectations and experiences of the orientation week when going on exchange into a partner university of applied sciences. E.g., the duration and content of the orientation as well as how and what happened during it. The aim of the thesis is to provide ideas how to further improve the experience of the orientation week e.g., at LAB University of Applied Science and other partner universities of applied sciences.
The theoretical part of the thesis studies the importance of different concepts as: customer experience, customer expectation, customer experience management (CEM) and customer relationship management (CMR), to be able to build a foundation for the study. The empirical part was carried out by a survey. These results were used to study how LAB UAS students experienced the orientation at their exchange university of applied science while being abroad, how it was organized and how to improve the overall experience.
The thesis utilizes deductive approach and uses both quantitative and qualitative research methods. The thesis is supported by primary and secondary data. Primary data was collected with an online survey that was send to students of LAB UAS who had participated in an exchange semester abroad. Due to limitations caused by COVID-19 outbreak, the secondary data was gathered mainly from internet articles, websites, e-books which contained relevant information.
The study results show that Finnish students´ expectation for the orientation are mainly fuzzy and implicit. Overall experience for the orientation was average at best. Thus, the study can be used as a base for creating an improved orientation for UASs.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tutkitaan erilaisten käsitteiden tärkeyttä kuten: asiakaskokemus, asiakasodotukset, asiakaskokemuksen hallinta (CEM) ja asiakassuhteiden hallinta (CRM), joiden avulla on rakennettu tutkimuksen perusta. Empiirinen osuus toteutettiin kyselyllä. Kyselyn tuloksista selvisi, miten LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijat kokivat orientaation heidän vaihtokohdemaansa ammattikorkeakoulussa, miten se oli organisoitu ja kuinka parantaa kokonaiskokemusta.
Opinnäytetyössä hyödynnetään deduktiivista lähestymistapaa ja sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimus tapoja. Opinnäytetyötä tukevat ensisijainen ja toissijainen tutkimustieto. Ensisijainen tutkimustieto kerättiin verkkokyselyllä, joka lähetettiin LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoille, jotka olivat osallistuneet vaihtolukukauteen ulkomailla. COVID-19 puhkeamisen aiheuttamien rajoitusten vuoksi, toissijainen tutkimustieto kerättiin pääasiassa internet-artikkeleista, verkkosivuista ja e-kirjoista, jotka sisälsivät asiaankuuluvaa tutkimustietoa.
Päättötyön tutkimustulokset osoittavat, että Suomalaisten opiskelijoiden odotukset orientaatiosta ovat pääosin epäselviä ja epäsuoria. Kokonaiskokemus orientaatiosta oli parhaimmillaan keskitasoa. Siksi tutkimusta voidaan käyttää pohjana kehittäessä parannettua orientaatiota ammattikorkeakouluille.
The theoretical part of the thesis studies the importance of different concepts as: customer experience, customer expectation, customer experience management (CEM) and customer relationship management (CMR), to be able to build a foundation for the study. The empirical part was carried out by a survey. These results were used to study how LAB UAS students experienced the orientation at their exchange university of applied science while being abroad, how it was organized and how to improve the overall experience.
The thesis utilizes deductive approach and uses both quantitative and qualitative research methods. The thesis is supported by primary and secondary data. Primary data was collected with an online survey that was send to students of LAB UAS who had participated in an exchange semester abroad. Due to limitations caused by COVID-19 outbreak, the secondary data was gathered mainly from internet articles, websites, e-books which contained relevant information.
The study results show that Finnish students´ expectation for the orientation are mainly fuzzy and implicit. Overall experience for the orientation was average at best. Thus, the study can be used as a base for creating an improved orientation for UASs.