Miten toimia, kun huoli lapsesta herää?
Huuskonen, Tero; Kelonen, Jenna; Aropaasi, Sara; Huuskonen, Tero (2020)
Huuskonen, Tero
Kelonen, Jenna
Aropaasi, Sara
Huuskonen, Tero
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115633
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä opas varhaiskasvatuksen työntekijöille siitä, miten toimia, kun huoli lapsesta herää. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä varhaiskasvattajien tietoa siitä, kuinka toimia ennen lastensuojeluilmoituksen tekemistä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Pilke Onnimannin kanssa.
Oppaaseen sisällytettiin huolen ja huolen puheeksioton määritelmät. Havainnollistaviksi apukeinoiksi laadittiin huolen vyöhykkeistö sekä huolen arviointitaulukko. Oppaan avulla pyrittiin lisäämään varhaiskasvattajien tietoa, miten heidän tulee toimia huolen herätessä sekä madaltaa kynnystä ottaa huoli puheeksi huoltajien kanssa.
Oppaan sekä opinnäytetyön teorian laatimisessa on hyödynnetty puheeksiottamisen menetelmää, sosiaalialan kirjallisuutta, artikkeleita sekä Onnimannin työntekijöille teetetyn kyselyn vastauksia. Teoriassa keskitytään varhaiskasvatukseen ennaltaehkäisevänä lastensuojeluna sekä huolen puheeksiottoon.
Onnimannin työntekijöille teetetyn kyselyn vastauksissa esiintyi paljon hajontaa. Kävi ilmi, että alle puolet vastanneista koki täysin tietävänsä miten toimia, kun huoli lapsesta herää. Vastauksista ilmeni selkeä tarve päiväkodin sisäisten toimintamallien yhtenäistämiselle ja lisäkoulutukselle. Työntekijöiden tietoa huolen puheeksiotosta lisäämällä voidaan vähentää heidän kokemaansa epävarmuutta. Työntekijät toivoivat oppaalta tietoa, miten toimia, kun huoli lapsesta herää, apua huolen puheeksiottamiseen, sekä viranomaisten yhteystietoja. Esiin nousi myös toive tiiviimmästä yhteistyöstä lastensuojelun viranomaisten kanssa.
Oppaaseen sisällytettiin huolen ja huolen puheeksioton määritelmät. Havainnollistaviksi apukeinoiksi laadittiin huolen vyöhykkeistö sekä huolen arviointitaulukko. Oppaan avulla pyrittiin lisäämään varhaiskasvattajien tietoa, miten heidän tulee toimia huolen herätessä sekä madaltaa kynnystä ottaa huoli puheeksi huoltajien kanssa.
Oppaan sekä opinnäytetyön teorian laatimisessa on hyödynnetty puheeksiottamisen menetelmää, sosiaalialan kirjallisuutta, artikkeleita sekä Onnimannin työntekijöille teetetyn kyselyn vastauksia. Teoriassa keskitytään varhaiskasvatukseen ennaltaehkäisevänä lastensuojeluna sekä huolen puheeksiottoon.
Onnimannin työntekijöille teetetyn kyselyn vastauksissa esiintyi paljon hajontaa. Kävi ilmi, että alle puolet vastanneista koki täysin tietävänsä miten toimia, kun huoli lapsesta herää. Vastauksista ilmeni selkeä tarve päiväkodin sisäisten toimintamallien yhtenäistämiselle ja lisäkoulutukselle. Työntekijöiden tietoa huolen puheeksiotosta lisäämällä voidaan vähentää heidän kokemaansa epävarmuutta. Työntekijät toivoivat oppaalta tietoa, miten toimia, kun huoli lapsesta herää, apua huolen puheeksiottamiseen, sekä viranomaisten yhteystietoja. Esiin nousi myös toive tiiviimmästä yhteistyöstä lastensuojelun viranomaisten kanssa.