Tietoturvahaasteen suunnittelu ja toteutus Case: Taitaja2020
Karttunen, Aku (2020)
Karttunen, Aku
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115628
Tiivistelmä
Taitaja-kisat ovat vuosittainen tapahtuma, jolla mitataan ammattikoululaisten osaamista eri osa-alueilla ja aloilla. Tehtävänä oli suunnitella Taitaja2020-kisojen finaaliin tietoturva-tehtävä tietokoneet ja -verkot kategoriaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ammattikoululaisten kykyä havainnoida tietoturva-poikkeamia ja tutkia, toimiiko CTF-harjoitukset kiinnostavana tapana tutustua tietoturvail-miöihin.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena hyödyntäen kvalitatiivisten ja kvantitatiivi-sen tutkimuksen metodeja. Haasteeseen osallistuvien kilpailijoiden suorituksia analysoitiin suoritusajan, pistekeskiarvon, mediaanin ja kilpailijoiden pisteskaalan perusteella. Kilpaili-joille toteutettiin myös palautekysely finaalitehtävästä. Palautekyselyn perusteella arvioi-tiin harjoituksen kiinnostavuutta ja hyödyllisyyttä tietoturvataitojen suhteen.
Tietoturvahaasteeseen osallistuneet kilpailijat eivät juurikaan onnistuneet havaitsemaan haasteessa olleita tietoturvapoikkeamia. Testihenkilönä toiminut AMK-opiskelija kykeni ha-vaitsemaan selkeästi paremmin haasteessa ilmenneet tietoturvapoikkeamat. Kaikki tieto-turvahaasteeseen osallistuneet kuitenkin kokivat harjoituksen kiinnostavana tapana lähes-tyä tietoturvailmiöitä. Kaikki osallistujat kokivat saaneensa paremman käsityksen harjoituk-sessa ilmenneistä tietoturvailmiöistä.
Tietoturvahaasteet toimivat kiinnostavana ja haastavana tapana lähestyä tietoturvaa. Tie-toturvahaasteiden koetaan myös parantavan käsitystä tietoturvailmiöistä. Kilpailijoiden kyky havaita tietoturvapoikkeamia riippuu kilpailijan taustasta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ammattikoululaisten kykyä havainnoida tietoturva-poikkeamia ja tutkia, toimiiko CTF-harjoitukset kiinnostavana tapana tutustua tietoturvail-miöihin.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena hyödyntäen kvalitatiivisten ja kvantitatiivi-sen tutkimuksen metodeja. Haasteeseen osallistuvien kilpailijoiden suorituksia analysoitiin suoritusajan, pistekeskiarvon, mediaanin ja kilpailijoiden pisteskaalan perusteella. Kilpaili-joille toteutettiin myös palautekysely finaalitehtävästä. Palautekyselyn perusteella arvioi-tiin harjoituksen kiinnostavuutta ja hyödyllisyyttä tietoturvataitojen suhteen.
Tietoturvahaasteeseen osallistuneet kilpailijat eivät juurikaan onnistuneet havaitsemaan haasteessa olleita tietoturvapoikkeamia. Testihenkilönä toiminut AMK-opiskelija kykeni ha-vaitsemaan selkeästi paremmin haasteessa ilmenneet tietoturvapoikkeamat. Kaikki tieto-turvahaasteeseen osallistuneet kuitenkin kokivat harjoituksen kiinnostavana tapana lähes-tyä tietoturvailmiöitä. Kaikki osallistujat kokivat saaneensa paremman käsityksen harjoituk-sessa ilmenneistä tietoturvailmiöistä.
Tietoturvahaasteet toimivat kiinnostavana ja haastavana tapana lähestyä tietoturvaa. Tie-toturvahaasteiden koetaan myös parantavan käsitystä tietoturvailmiöistä. Kilpailijoiden kyky havaita tietoturvapoikkeamia riippuu kilpailijan taustasta.