Kaupallisten yhteistöiden vaikutus youtubettajien sisällöntuotantoon
Hihnala, Lauri (2020)
Hihnala, Lauri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915354
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella viiden eri youtubettajan toteuttamia kaupallisia yhteistöitä YouTubessa. Eri videoita oli tarkoitus verrata myös videoihin, joissa ei ole kaupallista yhteistyötä. Videoita tarkasteltaessa oli olennaista kiinnittää huomiota youtubettajien eleisiin ja käytökseen. Kaupallisen yhteistyön sopivuutta verrattiin videon aiheeseen ja youtubettajan brändiin.
Teoriaosuudessa avattiin erilaisia YouTubeen ja kaupallisiin yhteistöihin liittyviä termejä. Lisäksi siinä käytiin läpi tavoitteita ja rajauksia sekä mahdollisia motiiveja kaupallisten yhteistöiden toteuttamisessa ja pohdittiin yhteistöiden vaikutusta kuluttajiin. Opinnäytetyön aineistona oli sata eri videota viideltä eri tubettajalta. Videoita tutkittiin yksitellen, ja sen jälkeen niitä verrattiin toisiinsa ja tehtiin johtopäätöksiä.
Johtopäätösten ja tulosten perusteella suurin osa yhteistöistä vaikutti autenttisilta, eikä niillä ollut suurta vaikutusta tubettajan videoiden sisältöön. Tubettajien seuraajamäärät eivät vaikuta kaupallisten yhteistöiden määrään. Yhteistyövideoissa havaittiin kaikki niissä tarvittavat merkinnät ja maininnat. Tubettajat pysyivät videoilla omalle brändille ominaisessa roolissa ja sisällössä. Kuitenkin osassa yhteistöistä havaittiin irrallisuutta, joka johtui sen sopimattomuudesta videon aiheeseen tai videon otsikon harhaanjohtavuudesta.
Työn kartoitusta voi jatkaa teettämällä kyselyjä youtubettajille tai YouTube-videoita katsoville. Lomakkeella esiintyviä kysymyksiä voisi olla: Millainen on autenttinen yhteistyö? Miten yhteistyöt syntyvät? Millaisista yhteistyöt tuottavat eniten rahaa? Millaiset yhteistyöt kiinnostavat sinua? Millainen on onnistunut kaupallinen yhteistyö? Lopulta kyseisen työn havainnot ja johtopäätökset voisi varmistaa taikka tarkentaa.
Teoriaosuudessa avattiin erilaisia YouTubeen ja kaupallisiin yhteistöihin liittyviä termejä. Lisäksi siinä käytiin läpi tavoitteita ja rajauksia sekä mahdollisia motiiveja kaupallisten yhteistöiden toteuttamisessa ja pohdittiin yhteistöiden vaikutusta kuluttajiin. Opinnäytetyön aineistona oli sata eri videota viideltä eri tubettajalta. Videoita tutkittiin yksitellen, ja sen jälkeen niitä verrattiin toisiinsa ja tehtiin johtopäätöksiä.
Johtopäätösten ja tulosten perusteella suurin osa yhteistöistä vaikutti autenttisilta, eikä niillä ollut suurta vaikutusta tubettajan videoiden sisältöön. Tubettajien seuraajamäärät eivät vaikuta kaupallisten yhteistöiden määrään. Yhteistyövideoissa havaittiin kaikki niissä tarvittavat merkinnät ja maininnat. Tubettajat pysyivät videoilla omalle brändille ominaisessa roolissa ja sisällössä. Kuitenkin osassa yhteistöistä havaittiin irrallisuutta, joka johtui sen sopimattomuudesta videon aiheeseen tai videon otsikon harhaanjohtavuudesta.
Työn kartoitusta voi jatkaa teettämällä kyselyjä youtubettajille tai YouTube-videoita katsoville. Lomakkeella esiintyviä kysymyksiä voisi olla: Millainen on autenttinen yhteistyö? Miten yhteistyöt syntyvät? Millaisista yhteistyöt tuottavat eniten rahaa? Millaiset yhteistyöt kiinnostavat sinua? Millainen on onnistunut kaupallinen yhteistyö? Lopulta kyseisen työn havainnot ja johtopäätökset voisi varmistaa taikka tarkentaa.