Revenue Managementin käyttö ja mahdollisuudet ravintola-alan yrityksissä pääkaupunkiseudulla
Pöllänen, Joonas (2020)
Pöllänen, Joonas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915343
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Revenue Managementia eli tuottojohtamista, joka on yrityksen tulovirtojen oikeanlaista ja järjestelmällistä ohjaamista ja johtamista. Revenue Management tärkeimpänä tavoitteena on maksimoida myynti jo olemassa olevilla resursseilla, niin lyhyellä- kuin pitkällä aikajänteellä. Revenue Managementissa tärkeää on asiakasvalinnat, jotta voidaan myydä tuote oikealle asiakkaalle, oikeaan hintaan, oikeaan aikaan ja oikeaa myyntikanavaa käyttäen.
Työn tutkimustavoitteena oli selvittää Revenue Managementin käyttöä ja sen mahdollisuuksia ravintola-alalla pääkaupunkiseudulla. Revenue Managementin osa-alueista dynaaminen hinnoittelu oli keskeisenä aiheena. Dynaaminen hinnoittelu on yksi merkittävä osa Revenue Managementia, jota ilmenee jo monella eri alalla. Näitä aloja ovat esimerkiksi hotelli- ja lentoliiketoiminta. Tutkimus keskittyi Suomen pääkaupunkiseudulle, jotta tutkimuksen lopputuloksista saatiin mahdollisimman vertailukelpoisia.
Teoriaosuus koostuu kahdesta osa-alueesta: Suomen ravintola-alan toimintaympäristön nykytilasta ja sen tulevaisuuden näkymistä sekä Revenue Managementin perusteista.
Tämä opinnäytetyö on tutkimustyyppinen työ, jossa käytettiin tutkimusmenetelmänä laadullista menetelmää, koska työn tarkoituksena on pohtia, kuvailla ja kerätä näkökulmia ravintola-alaan perustuvasta dynaamisesta hinnoittelusta. Laadullinen menetelmä tunnetaan myös kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä, jonka avulla pyritään tulkintaan ja haastateltavien näkökulmien ymmärtämiseen. Haastateltavia oli yhteensä 12 henkilöä, jotka haastateltiin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä.
Haastateltavat jaettiin kolmeen ryhmään: ravintoloiden asiakkaat, ravintoloiden sidosryhmät ja ravintola-alan ammattilaiset. Joiden avulla saatiin vastauksia tutkimustyön pääongelmaan, eli RM käyttämiseen ja mahdollisuuksiin ravintola-alalla pääkaupunkiseudulla. Asiakkaat ovat kiinnostuneempia palvelun laadusta ja tasosta kuin hinnasta. RM koettiin erittäin tervetulleeksi ravintola-alalle ja, dynaaminen hinnoittelu koettiin mahdolliseksi, mikäli olisi sen vaatimia työkaluja tarjolla.
Jatkotutkimuksena on pääkaupunkiseudun ulkopuolelta tulevien suurempien kaupunkien tai Suomen sesonkikeskittymien tutkiminen. Näiden kahden tutkimuskohteen kuluttajien asenteiden tutkiminen hintavaihteluista, keskiostoista ravintoloissa keskimäärin sekä mitkä vaikuttavat päätökseen ravintolasta.
Työn tutkimustavoitteena oli selvittää Revenue Managementin käyttöä ja sen mahdollisuuksia ravintola-alalla pääkaupunkiseudulla. Revenue Managementin osa-alueista dynaaminen hinnoittelu oli keskeisenä aiheena. Dynaaminen hinnoittelu on yksi merkittävä osa Revenue Managementia, jota ilmenee jo monella eri alalla. Näitä aloja ovat esimerkiksi hotelli- ja lentoliiketoiminta. Tutkimus keskittyi Suomen pääkaupunkiseudulle, jotta tutkimuksen lopputuloksista saatiin mahdollisimman vertailukelpoisia.
Teoriaosuus koostuu kahdesta osa-alueesta: Suomen ravintola-alan toimintaympäristön nykytilasta ja sen tulevaisuuden näkymistä sekä Revenue Managementin perusteista.
Tämä opinnäytetyö on tutkimustyyppinen työ, jossa käytettiin tutkimusmenetelmänä laadullista menetelmää, koska työn tarkoituksena on pohtia, kuvailla ja kerätä näkökulmia ravintola-alaan perustuvasta dynaamisesta hinnoittelusta. Laadullinen menetelmä tunnetaan myös kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä, jonka avulla pyritään tulkintaan ja haastateltavien näkökulmien ymmärtämiseen. Haastateltavia oli yhteensä 12 henkilöä, jotka haastateltiin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä.
Haastateltavat jaettiin kolmeen ryhmään: ravintoloiden asiakkaat, ravintoloiden sidosryhmät ja ravintola-alan ammattilaiset. Joiden avulla saatiin vastauksia tutkimustyön pääongelmaan, eli RM käyttämiseen ja mahdollisuuksiin ravintola-alalla pääkaupunkiseudulla. Asiakkaat ovat kiinnostuneempia palvelun laadusta ja tasosta kuin hinnasta. RM koettiin erittäin tervetulleeksi ravintola-alalle ja, dynaaminen hinnoittelu koettiin mahdolliseksi, mikäli olisi sen vaatimia työkaluja tarjolla.
Jatkotutkimuksena on pääkaupunkiseudun ulkopuolelta tulevien suurempien kaupunkien tai Suomen sesonkikeskittymien tutkiminen. Näiden kahden tutkimuskohteen kuluttajien asenteiden tutkiminen hintavaihteluista, keskiostoista ravintoloissa keskimäärin sekä mitkä vaikuttavat päätökseen ravintolasta.