Markkina- ja toiminta-analyysi, Case: Yritys X
Hirvonen, Aleksanteri; Pigg, Sami (2020)
Hirvonen, Aleksanteri
Pigg, Sami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915331
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä markkinakatsaus mikroyritys Yritys X:lle. Opinnäytetyö käsittelee yleisesti erilaisia työkaluja ja ohjeita markkinoinnin toteutuk-seen sekä analysointiin yleisesti alan kilpailu- ja markkinatilannetta.
Opinnäytetyömme keskittyy pääsäätöisesti kotimaan markkinoihin, mutta työssä on myös osuus kansainvälisistä markkinoista sekä toimeksiantajan valitsemista kohde-maista.
Aluksi on toteutettu työn teoreettisia osuuksia, jotka käsittelivät yleisesti markkinointiin liittyviä aiheita.
Työ on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aiheena oli IT-alan markkinati-lanteen kartoitus. Lisäksi opinnäytetyön teoriaosuudessa on käytetty runsaasti kirjalli-sia- sekä muita luotettavia lähteitä.
Seuraavaksi toimeksiantoyrityksen, kilpailijoiden, ympäristön ja yleisen markkinatilan-teen tilaa tutkittiin lähtökohta-analyysien avulla. Lähtökohta-analyyseistä saatu tieto-pohja on hyödynnetty siihen, miten markkinointia kannattaisi toteuttaa ja asiakkaita segmentoida.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että yritykselle suotuisin markkinointitapa on osallistua aktii-visesti alan keskusteluihin ja tapahtumiin sekä lisätä kohdennettua mainontaa. The subject of this thesis was to make a marketing review for micro company called X. The purpose of this thesis is to give tools and instructions for the company how to execute their marketing and analyze commonly IT industry.
The thesis mainly concentrates on domestic markets, but it also includes part about international markets and mandators chosen objective countries.
In the beginning of the thesis there is theoretical parts, subjects which are concerning commonly marketing.
The thesis is implemented as quantitative research methods, which topic was IT indus-try marketing situation. In addition, many written and other reliable sources have been used in the theoretical part of the thesis.
Next there is spot analysis about mandators, competitors, environment and general marketing situation. The information gotten from spot analyses has been used how to execute marketing and segment customers.
The results of the research showed that the most favorable marketing method for the company is to actively participate in discussions and events in the industry and to in-crease targeted advertising.
Opinnäytetyömme keskittyy pääsäätöisesti kotimaan markkinoihin, mutta työssä on myös osuus kansainvälisistä markkinoista sekä toimeksiantajan valitsemista kohde-maista.
Aluksi on toteutettu työn teoreettisia osuuksia, jotka käsittelivät yleisesti markkinointiin liittyviä aiheita.
Työ on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aiheena oli IT-alan markkinati-lanteen kartoitus. Lisäksi opinnäytetyön teoriaosuudessa on käytetty runsaasti kirjalli-sia- sekä muita luotettavia lähteitä.
Seuraavaksi toimeksiantoyrityksen, kilpailijoiden, ympäristön ja yleisen markkinatilan-teen tilaa tutkittiin lähtökohta-analyysien avulla. Lähtökohta-analyyseistä saatu tieto-pohja on hyödynnetty siihen, miten markkinointia kannattaisi toteuttaa ja asiakkaita segmentoida.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että yritykselle suotuisin markkinointitapa on osallistua aktii-visesti alan keskusteluihin ja tapahtumiin sekä lisätä kohdennettua mainontaa.
The thesis mainly concentrates on domestic markets, but it also includes part about international markets and mandators chosen objective countries.
In the beginning of the thesis there is theoretical parts, subjects which are concerning commonly marketing.
The thesis is implemented as quantitative research methods, which topic was IT indus-try marketing situation. In addition, many written and other reliable sources have been used in the theoretical part of the thesis.
Next there is spot analysis about mandators, competitors, environment and general marketing situation. The information gotten from spot analyses has been used how to execute marketing and segment customers.
The results of the research showed that the most favorable marketing method for the company is to actively participate in discussions and events in the industry and to in-crease targeted advertising.