Maitotilan strateginen suunnitelma : Case Petkelkangas
Pekonen, Salla (2020)
Pekonen, Salla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915301
Tiivistelmä
Maatalousyrityksillä on monia poikkeavuuksia verrattuna muiden alojen yrityksiin. Maatalousyrityksissä ei voida vaikuttaa tuotantopanosten myynti- ja ostohintaan, sääolosuhteisiin ja maatalouspolitiikan sanelemiin ehtoihin. Maatalousyrityksen tulee sopeutua näihin kaikkiin muuttuviin tekijöihin. Tähän tarvitaan hyvää johtamisen taitoa. Johtamisessa etsitään yritystoiminnalle parempaa tuottavuutta. Strateginen suunnitelma on yksi työkalu yritystoiminnan johtamisessa. Strategisessa suunnitelmassa tarkastellaan koko yritystoimintaa ja laaditaan kehittämissuunnitelma, jolla pyritään saavuttamaan yrityksen visio ja tavoitteet.
Opinnäytetyössä laadittiin strateginen suunnitelma kohdetilalle. Tila oli maidontuotantotila, jossa oli 33 lypsylehmää ja peltoa viljelyksessä noin 80 hehtaaria. Tilan visio oli menestyvä maitotila korkeiden satotasojen ja hyvinvoivan karjan ansioista. Tilalle laadittiin tavoitteeksi tehostaa ja parantaa omaa yritystoimintaa, jolloin kannattavuuskerroin paranee. Strategisessa suunnitelmassa tehtiin katetuottomenetelmän mukainen tuotantokustannuslaskelma ja maidon- ja kasvituotannon kustannuslaskelma.
Laskelmien tulokseksi saatiin, että tilan kasvituotannon hehtaarisatotasot olivat heikot. Se oli merkittävä tekijä, miksi kotoisen rehun hinta oli korkea. Samalla se vaikutti negatiivisesti maidon tuotantokustannukseen. Kehittämissuunnitelman ehdotus oli kasvattaa tilan kasvituotannon hehtaarisatoja. Suurempi kotoisen rehun tuotto pystyisi kattamaan 45 lehmän ja uudistukseen tarvittavan nuorkarjan kotoisen rehun kulutuksen. Ehdotuksista laadittiin uudet kasvi- ja maitotuotannon kustannuslaskelmat ja taloussuunnitelma. Tällä tuloksella kannattavuuskerroin kasvoi 0,3 yksikköä eli kannattavuuskerroin saatiin 0,9:ään. Kohdetila saa tuloksista hyödyllistä tietoa tilan kannattavuustekijöistä. Opinnäytetyöstä selviää, kuinka strateginen suunnitelma voidaan laatia maitotilalle. Agricultural enterprises have many anomalies compared to companies in other sectors. The agricultural enterprise cannot affect the production input and output prices, weather conditions and agricultural policy. The agricultural enterprise has to adapt to all of these changing factors. Good management skills create better productivity. The strategic plan is one implement for business management. The strategic plan looks at the business, draws up a development plan, and aims at achieving the vision and goals of the enterprise.
A strategic plan for the case farm is drawn up in the thesis studies. The enterprise is a dairy farm with 33 milking cows and about 80 hectares of arable land. The vision of the farm was a successful company with high yields and prosperous cattle. The aim was to replace and improve the business operations, which will improve the profitability ratio. In the strategic plan, a milk and plant production cost calculation was made according to the gross margin method.
The calculations showed that the yield levels per hectare of crop production were weak on the farm. It was the major factor why the price of homegrown feed was high. At the same time, it affected negatively the cost of milk production. The proposal in the development plan was to increase the crop yields per hectare. A higher yield of homely feed would cover the consumption of homely feed of 45 cows and young cattle needed for the renewal. The proposals included new cost calculations and a financial plan for crop and milk production. With this result, the profitability ratio increased by 0.3 units, so the profitability ratio was brought to 0.9. The target farm receives useful information about the profitability factors from the results. The thesis shows how a strategic plan can be prepared for a dairy farm.
Opinnäytetyössä laadittiin strateginen suunnitelma kohdetilalle. Tila oli maidontuotantotila, jossa oli 33 lypsylehmää ja peltoa viljelyksessä noin 80 hehtaaria. Tilan visio oli menestyvä maitotila korkeiden satotasojen ja hyvinvoivan karjan ansioista. Tilalle laadittiin tavoitteeksi tehostaa ja parantaa omaa yritystoimintaa, jolloin kannattavuuskerroin paranee. Strategisessa suunnitelmassa tehtiin katetuottomenetelmän mukainen tuotantokustannuslaskelma ja maidon- ja kasvituotannon kustannuslaskelma.
Laskelmien tulokseksi saatiin, että tilan kasvituotannon hehtaarisatotasot olivat heikot. Se oli merkittävä tekijä, miksi kotoisen rehun hinta oli korkea. Samalla se vaikutti negatiivisesti maidon tuotantokustannukseen. Kehittämissuunnitelman ehdotus oli kasvattaa tilan kasvituotannon hehtaarisatoja. Suurempi kotoisen rehun tuotto pystyisi kattamaan 45 lehmän ja uudistukseen tarvittavan nuorkarjan kotoisen rehun kulutuksen. Ehdotuksista laadittiin uudet kasvi- ja maitotuotannon kustannuslaskelmat ja taloussuunnitelma. Tällä tuloksella kannattavuuskerroin kasvoi 0,3 yksikköä eli kannattavuuskerroin saatiin 0,9:ään. Kohdetila saa tuloksista hyödyllistä tietoa tilan kannattavuustekijöistä. Opinnäytetyöstä selviää, kuinka strateginen suunnitelma voidaan laatia maitotilalle.
A strategic plan for the case farm is drawn up in the thesis studies. The enterprise is a dairy farm with 33 milking cows and about 80 hectares of arable land. The vision of the farm was a successful company with high yields and prosperous cattle. The aim was to replace and improve the business operations, which will improve the profitability ratio. In the strategic plan, a milk and plant production cost calculation was made according to the gross margin method.
The calculations showed that the yield levels per hectare of crop production were weak on the farm. It was the major factor why the price of homegrown feed was high. At the same time, it affected negatively the cost of milk production. The proposal in the development plan was to increase the crop yields per hectare. A higher yield of homely feed would cover the consumption of homely feed of 45 cows and young cattle needed for the renewal. The proposals included new cost calculations and a financial plan for crop and milk production. With this result, the profitability ratio increased by 0.3 units, so the profitability ratio was brought to 0.9. The target farm receives useful information about the profitability factors from the results. The thesis shows how a strategic plan can be prepared for a dairy farm.