Hiljainen tieto asiantuntijaorganisaatiossa
Nivala, Tiia; Sarajärvi, Sonja (2020)
Nivala, Tiia
Sarajärvi, Sonja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915293
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälaista hiljaista tietoa Yritys X:n palkkahallinnon henkilökunnalla on ja millä menetelmillä sitä jae-taan. Tavoitteena on myös tunnistaa, mitä esteitä hiljaisen tiedon jakamiselle kohdeyrityksessä on ja miten tiedon jakamista sekä toimintatapoja voitaisiin kehittää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö antaa kehitysehdotuk-sia toimeksiantajayritykselle tutkimustuloksiin ja teoreettisen viitekehykseen pohjautuen. Toimeksiantaja on Yritys X, joka on talous- ja henkilöstöpalveluita tuottava kuntaomisteinen yhtiö, jolla on toimipisteitä ympäri Suomea.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimustapaa, kun aineistoa kerättiin teemahaastatteluilla ja tekemällä havaintoja yrityksen arjessa. Tutkimuksessa on viitteitä myös kvantitatiivisesta tutkimustavasta, kun haastattelu-ja edeltävä verkkokysely lähetettiin sähköisessä muodossa kohdeyrityksen toimipisteen henkilöstölle.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että palkkahallinnon henkilökunnalla on pal-jon tärkeää hiljaista tietoa, mutta sen siirtämiseen ei ole ollut selkei-tä käytäntöjä. Tietoa jaetaan pääasiassa kyselemällä, palavereissa sekä säh-köisillä järjestelmillä. Tiedon jakamisen suurimmiksi esteiksi osoittautuivat kii-re sekä riittämätön henkilöstön määrä. Tutkimuksessa nousi esiin, että tietoa on kyllä paljon sähköisissä tietovarastoissa, mutta tieto ei ole helposti löydettä-vissä. Ensisijaisiksi kehittämiskohteiksi nousivat kunnollinen perehdyttäminen, työilmapiiri sekä tiedon selkeämpi organisointi. The purpose of this thesis was to identify what kind of tacit knowledge do the employees of Company X have and the methods by which knowledge is shared. It also aims to identify the barriers to tacit knowledge sharing in the commissioning company and how knowledge sharing, and practices could be developed in the future.
The thesis gives development proposals to the commissioning company based on the research results and the theoretical framework. The contractor is Com-pany X, which is a municipal owned limited company providing financial and personnel services with offices throughout Finland.
Qualitative research was used in the research, as the data was collected through interviews and observations. The study also included a quantitative section in the form of a pre-interview online survey for the staff of the target company. Thematic interviews explored how tacit knowledge is recognized in the company, how it is shared and the problems associated with the sharing of tacit knowledge.
The results of the research indicated that the payroll personnel have a lot of important tacit knowledge, but there have been no clear practices for transfer-ring it. Knowledge is shared mainly by asking and through meetings and elec-tronic systems. Urgency and insufficient staff proved to be the biggest obsta-cles to sharing information. Proper orientation, a work atmosphere and clear-er organization of information became the priority areas for improvement.
Opinnäytetyö antaa kehitysehdotuk-sia toimeksiantajayritykselle tutkimustuloksiin ja teoreettisen viitekehykseen pohjautuen. Toimeksiantaja on Yritys X, joka on talous- ja henkilöstöpalveluita tuottava kuntaomisteinen yhtiö, jolla on toimipisteitä ympäri Suomea.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimustapaa, kun aineistoa kerättiin teemahaastatteluilla ja tekemällä havaintoja yrityksen arjessa. Tutkimuksessa on viitteitä myös kvantitatiivisesta tutkimustavasta, kun haastattelu-ja edeltävä verkkokysely lähetettiin sähköisessä muodossa kohdeyrityksen toimipisteen henkilöstölle.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että palkkahallinnon henkilökunnalla on pal-jon tärkeää hiljaista tietoa, mutta sen siirtämiseen ei ole ollut selkei-tä käytäntöjä. Tietoa jaetaan pääasiassa kyselemällä, palavereissa sekä säh-köisillä järjestelmillä. Tiedon jakamisen suurimmiksi esteiksi osoittautuivat kii-re sekä riittämätön henkilöstön määrä. Tutkimuksessa nousi esiin, että tietoa on kyllä paljon sähköisissä tietovarastoissa, mutta tieto ei ole helposti löydettä-vissä. Ensisijaisiksi kehittämiskohteiksi nousivat kunnollinen perehdyttäminen, työilmapiiri sekä tiedon selkeämpi organisointi.
The thesis gives development proposals to the commissioning company based on the research results and the theoretical framework. The contractor is Com-pany X, which is a municipal owned limited company providing financial and personnel services with offices throughout Finland.
Qualitative research was used in the research, as the data was collected through interviews and observations. The study also included a quantitative section in the form of a pre-interview online survey for the staff of the target company. Thematic interviews explored how tacit knowledge is recognized in the company, how it is shared and the problems associated with the sharing of tacit knowledge.
The results of the research indicated that the payroll personnel have a lot of important tacit knowledge, but there have been no clear practices for transfer-ring it. Knowledge is shared mainly by asking and through meetings and elec-tronic systems. Urgency and insufficient staff proved to be the biggest obsta-cles to sharing information. Proper orientation, a work atmosphere and clear-er organization of information became the priority areas for improvement.