Social Media Planning for a Small Business: Case Firehawk Forge
Östring, Hannele (2020)
Östring, Hannele
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915282
Tiivistelmä
Näkyvyys sosiaalisessa mediassa on tärkeää nykypäivän yritysmarkkinoinnissa. Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön toimeksiantajana oli amerikkalainen artesaanityöpaja, joka halusi vahvistaa sosiaalisen median käyttöään kehittämällä olemassa olevia tilejään Facebookissa ja Instagramissa. Tavoitteena tuloksille oli auttaa yritystä luomaan toimiva sosiaalisen median strategia tämän tutkimuksen löydösten pohjalta.
Teoriaosassa pohjana on käytetty aiheeseen liittyvää, markkinoinnin ammattilaisten tuottamaa kirjallisuutta ja online-lähteitä markkinoinnista sosiaalisessa mediassa ja parhaista tavoista hyödyntää kahta edellä mainittua sosiaalisen median alustaa. Tiedot toimeksiantajayrityksestä ovat yrittäjältä itseltään peräisin.
Tutkimuksen ensimmäisessä osassa tutustutaan sosiaalisen median markkinoinnin teoriaan, sen hyötyihin ja haasteisiin yrityksille, minkä jälkeen käydään läpi tarkemmin sosiaalisen median suunnittelua ja strategian luonnin vaiheita. Seuraavaksi esitellään valitut sosiaalisen median alustat ja eritellään teorialähteiden suosituksia niiden toiminnan optimoimiseksi.
Lopuksi empiirisessä osassa tutkitaan toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median kanavia ja analysoidaan niitä teoriaosan tietojen valossa. Yrityksen tileille tehty tilanneanalyysi on pohjana parannusehdotuksille. Oleelliseksi löydökseksi osoittautui, ettei yrityksellä ole vielä määriteltynä selvää kohdeyleisöä eikä se muutenkaan ole juuri panostanut suunnitelmallisuuteen markkinoinnissaan. Koska lähtökohta on tämä, tutkimus pyrkii tarjoamaan neuvoja siihen, kuinka yrittäjä voi kehittää, luoda ja toteuttaa strategiaansa tulevaisuudessa. Lopun pohdinnassa esitetään myös ajatuksia siitä, miten tutkimuksen tuloksista voisi vielä jatkaa. Being present in social media is key to today’s marketing. This research-based thesis was commissioned by an American artisan workshop start-up business with an aim to strengthen its social media presence by improving the business’s existing social media profiles on Facebook and Instagram. The goal is for the results to help the business to go further and build a successful social media strategy based on the insights gathered in this study.
For the theoretical part on social media marketing and outlining the best practices to adopt on the two platforms in question, the sources used are literature and online resources related to the topic and created by marketing professionals. For information on the commissioning business, the owner and entrepreneur himself was interviewed.
The first part of the study presents the theory of social media marketing, its benefits and challenges to businesses, before going into more depth about the process of social media planning and phases of strategy creation. Following the theory base is an introduction of the chosen platforms and a breakdown on what, according to the secondary sources, are deemed the best actions to take on each of them to achieve optimal results.
Lastly, in the empirical part the commissioning business’s social media channels are taken under scrutiny and analysed in reference to the insights gathered from the theory. A situational analysis is conducted and suggestions for improvement and content creation are made. A main finding is that the business has no defined target audience and otherwise previously has had very minimal planning behind its marketing efforts, so with that as a starting point, there are guidelines provided on how the business owner could further plan, create, and implement a strategy in the future. In the final discussion, further points for consideration and research are presented as well.
Teoriaosassa pohjana on käytetty aiheeseen liittyvää, markkinoinnin ammattilaisten tuottamaa kirjallisuutta ja online-lähteitä markkinoinnista sosiaalisessa mediassa ja parhaista tavoista hyödyntää kahta edellä mainittua sosiaalisen median alustaa. Tiedot toimeksiantajayrityksestä ovat yrittäjältä itseltään peräisin.
Tutkimuksen ensimmäisessä osassa tutustutaan sosiaalisen median markkinoinnin teoriaan, sen hyötyihin ja haasteisiin yrityksille, minkä jälkeen käydään läpi tarkemmin sosiaalisen median suunnittelua ja strategian luonnin vaiheita. Seuraavaksi esitellään valitut sosiaalisen median alustat ja eritellään teorialähteiden suosituksia niiden toiminnan optimoimiseksi.
Lopuksi empiirisessä osassa tutkitaan toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median kanavia ja analysoidaan niitä teoriaosan tietojen valossa. Yrityksen tileille tehty tilanneanalyysi on pohjana parannusehdotuksille. Oleelliseksi löydökseksi osoittautui, ettei yrityksellä ole vielä määriteltynä selvää kohdeyleisöä eikä se muutenkaan ole juuri panostanut suunnitelmallisuuteen markkinoinnissaan. Koska lähtökohta on tämä, tutkimus pyrkii tarjoamaan neuvoja siihen, kuinka yrittäjä voi kehittää, luoda ja toteuttaa strategiaansa tulevaisuudessa. Lopun pohdinnassa esitetään myös ajatuksia siitä, miten tutkimuksen tuloksista voisi vielä jatkaa.
For the theoretical part on social media marketing and outlining the best practices to adopt on the two platforms in question, the sources used are literature and online resources related to the topic and created by marketing professionals. For information on the commissioning business, the owner and entrepreneur himself was interviewed.
The first part of the study presents the theory of social media marketing, its benefits and challenges to businesses, before going into more depth about the process of social media planning and phases of strategy creation. Following the theory base is an introduction of the chosen platforms and a breakdown on what, according to the secondary sources, are deemed the best actions to take on each of them to achieve optimal results.
Lastly, in the empirical part the commissioning business’s social media channels are taken under scrutiny and analysed in reference to the insights gathered from the theory. A situational analysis is conducted and suggestions for improvement and content creation are made. A main finding is that the business has no defined target audience and otherwise previously has had very minimal planning behind its marketing efforts, so with that as a starting point, there are guidelines provided on how the business owner could further plan, create, and implement a strategy in the future. In the final discussion, further points for consideration and research are presented as well.