Digistrategia start-up yrityksessä rajallisilla resursseilla. Case Sugar & Carbon
Hentunen, Riikka (2020)
Hentunen, Riikka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915219
Tiivistelmä
Opinnäyte työn tarkoitus oli tutkia ja kehittää digistrategia, joka tukee start-up yrityksen Sugar & Carbon rajallisia resursseja käyttää aikaa ja budjettia digimarkkinointiin. Tuloksena on selkeä suunnitelma, joka säästää yritykseltä aikaa ja budjettia. Suunnitelma sisältää yhteistyössä yrityksen kanssa määritetyt tavoitteet ja mittarit.
Opinnäytetyön tietoperusta rajatiin ajanhallinnan ja digimarkkinointistrategian ympärille. Tutkimalla ajanhallintaa ja sosiaalisenmedian markkinointiteoriaa, ottaen huomioon vain keskeiset keinot, jotka voivat hyödyttää ja olla mahdollisia aloittelevalle yrittäjälle, muodostavat opinnäytetyön teoriapohjan. Teoriaa tuettiin haastattelemalla yhtä yrityksen perustajista. Teorian ja haastattelun pohjalta suunniteltiin alustava digistrategia, mikä toteutettiin yhdessä yrityksen kanssa. Työssä käsiteltiin digimarkkinoinnin lisäksi ajallisien resurssien käyttöä, joka on osaltaan luonnut raamit suunnitelmalle.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus tehtiin 2019 marraskuussa. Haastattelusta saadut tiedot, sekä jo olemissa olevista digikanavista saatu data analysoitiin mitattavaan muotoon, jonka pohjalta asetettiin uudet mitattavat tavoitteet.
Opinnäytetyön tietoperusta rajatiin ajanhallinnan ja digimarkkinointistrategian ympärille. Tutkimalla ajanhallintaa ja sosiaalisenmedian markkinointiteoriaa, ottaen huomioon vain keskeiset keinot, jotka voivat hyödyttää ja olla mahdollisia aloittelevalle yrittäjälle, muodostavat opinnäytetyön teoriapohjan. Teoriaa tuettiin haastattelemalla yhtä yrityksen perustajista. Teorian ja haastattelun pohjalta suunniteltiin alustava digistrategia, mikä toteutettiin yhdessä yrityksen kanssa. Työssä käsiteltiin digimarkkinoinnin lisäksi ajallisien resurssien käyttöä, joka on osaltaan luonnut raamit suunnitelmalle.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus tehtiin 2019 marraskuussa. Haastattelusta saadut tiedot, sekä jo olemissa olevista digikanavista saatu data analysoitiin mitattavaan muotoon, jonka pohjalta asetettiin uudet mitattavat tavoitteet.