Millenniaalin henkilöbrändin rakentaminen verkkoportfolion avulla
Mikkonen, Vivi (2020)
Mikkonen, Vivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915204
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään millenniaaleista syntynyttä mielikuvaa työntekijöinä sekä asiantuntijakuvan vahvistamista sukupolveen liitettyjen stereotypioiden kautta. Opinnäytetyö sisältää johdannon, teoreettisen viitekehyksen, henkilöbrändin merkityksen portfolion tukena, työn produktin eli portfolion sekä itseoppimisen arvion ja kehitysehdotukset.
Tarve opinnäytetyölle heräsi tarpeesta rakentaa oma verkkoportfolio, jossa oman sukupolven stereotypioita saisi käännettyä omaksi eduksi työnhaussa. Keväällä 2020 pandemiaksi muuttunut COVID-19 –virus loi Suomeen lomautusten aallon ja edellytykset työnhakuun täytyi laittaa kuntoon. Työn tavoitteena on luoda millenniaalikuvaa vahvistava portfolio, joka sisältää esittelytekstin, monipuolisesti työnäytteitä, blogitekstejä ja yhteydenottolomakkeen mahdollisimman helpon kommunikaation mahdollistamiseksi potentiaalisten työnantajien kanssa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii ammattikorkeakoulu Haaga-Helian luova toimisto Krea.
Millenniaalit ovat sukupolvi, joiden työskentelytavat mielletään usein vaativiksi, sillä sukupolvi on tottunut personoituun sisältöön ja mielekkääseen työntekoon. Kun henkilöbrändiä rakennetaan, täytyy pohtia omia henkilökohtaisia vahvuuksia ja kääntää ne voimavaroiksi, mutta myös yleisillä olettamuksilla voi leikitellä ja saada paljon aikaan.
Työssä on käytetty apuna erilaisia itsereflektoinnin keinoja kuten SWOT-analyysiä sekä haastattelutuloksia ihmisiltä, joiden kanssa olen vuosien varrella työskennellyt.
Produktivaiheessa on koottu lista portfolioon tulevista töistä sekä selvitys portfolion visuaalisesta ilmeestä sekä tarkastellaan työllistymismahdollisuuksia, joihin verkkoportfolio voi auttaa.
Viimeisessä luvussa tarkastellaan opinnäytetyöprosessin aikana opittua sekä jatko- ja kehitysehdotuksia omalle portfoliolle.
Tarve opinnäytetyölle heräsi tarpeesta rakentaa oma verkkoportfolio, jossa oman sukupolven stereotypioita saisi käännettyä omaksi eduksi työnhaussa. Keväällä 2020 pandemiaksi muuttunut COVID-19 –virus loi Suomeen lomautusten aallon ja edellytykset työnhakuun täytyi laittaa kuntoon. Työn tavoitteena on luoda millenniaalikuvaa vahvistava portfolio, joka sisältää esittelytekstin, monipuolisesti työnäytteitä, blogitekstejä ja yhteydenottolomakkeen mahdollisimman helpon kommunikaation mahdollistamiseksi potentiaalisten työnantajien kanssa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii ammattikorkeakoulu Haaga-Helian luova toimisto Krea.
Millenniaalit ovat sukupolvi, joiden työskentelytavat mielletään usein vaativiksi, sillä sukupolvi on tottunut personoituun sisältöön ja mielekkääseen työntekoon. Kun henkilöbrändiä rakennetaan, täytyy pohtia omia henkilökohtaisia vahvuuksia ja kääntää ne voimavaroiksi, mutta myös yleisillä olettamuksilla voi leikitellä ja saada paljon aikaan.
Työssä on käytetty apuna erilaisia itsereflektoinnin keinoja kuten SWOT-analyysiä sekä haastattelutuloksia ihmisiltä, joiden kanssa olen vuosien varrella työskennellyt.
Produktivaiheessa on koottu lista portfolioon tulevista töistä sekä selvitys portfolion visuaalisesta ilmeestä sekä tarkastellaan työllistymismahdollisuuksia, joihin verkkoportfolio voi auttaa.
Viimeisessä luvussa tarkastellaan opinnäytetyöprosessin aikana opittua sekä jatko- ja kehitysehdotuksia omalle portfoliolle.