Tapahtumakonseptin luominen tapahtumamuotoilun keinoin
Kivirasi, Nina (2020)
Kivirasi, Nina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915077
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä konseptiehdotus toimeksiantajan järjestämälle tapahtumalle. Sen tarkoituksena oli saada heille lisähyötyä omaan markkinointiinsa ja antaa valmis ehdotus mahdollisesta konseptista. Tämän tapahtuman kautta voidaan löytää erilainen tapa markkinoida asiakkaille yritystä, mutta myös antaa se kuva brändistä, että he ovat valmiita auttamaan.
Opinnäytetyössä on teoriaa markkinoinnin tarkoituksesta ja sen eri tavoista, jotka näkyvät tässä työssä. Teoriaa on myös työkaluista, joita on käytetty opinnäytetyössä hyödynnettävän tiedon keruuseen.
Opinnäytetyö projektin aikana järjestettiin myös muutamia workshopeja, joissa käytettiin tapahtumamuotoilun menetelmiä. Työkaluja oli Stakeholder’s alignment työkalu, empatiakartta, Event canvas ja palvelupolku. Workshopien aikana kerätty tieto auttoi luomaan konsepti ehdotusta. Workshopeissa oli selkeät teemat ja näiden ympärille rakennettiin keskustelua. Lopputuloksilla pystyttiin luomaan konseptia, miettimään siihen lisäarvoa sekä ymmärtämään millaisia persoonia kohderyhmässä on.
Lopputuotoksessa annettiin näkemystä muun muassa siitä, miten tällainen tapahtuma voitaisiin järjestää, mitä se sisältää, kuinka sitä voidaan tutkia ja kehittää sekä mitä tulisi huomioida. Lopputuotoksessa voitiin todeta, että on tärkeää suorittaa jonkin verran asiakastutkimusta vielä ennen kuin itse tapahtuma järjestetään.
Lopputuotos ja siihen liittyviä materiaaleja annettiin toimeksiantajalle arvioitavaksi. Toimeksiantaja antoi hyvän arvion siitä, millaiseksi koki saamansa lopputuotoksen ja oliko se sellainen, mitä oli haluttu. Työtä arvioitiin hyväksi, mutta siihen oli myös kehitysideoita. Tuotoksen koettiin vastaavan tehtävänantoa ja uudenlaista konseptiehdotusta kehuttiin. Konsepti vaatii toimeksiantajan mielestä jonkin verran lisätyötä muun muassa budjetin kohdalla, mutta koki työn toimivan hyvänä pohjana tapahtumanjärjestäjille.
Opinnäytetyössä on teoriaa markkinoinnin tarkoituksesta ja sen eri tavoista, jotka näkyvät tässä työssä. Teoriaa on myös työkaluista, joita on käytetty opinnäytetyössä hyödynnettävän tiedon keruuseen.
Opinnäytetyö projektin aikana järjestettiin myös muutamia workshopeja, joissa käytettiin tapahtumamuotoilun menetelmiä. Työkaluja oli Stakeholder’s alignment työkalu, empatiakartta, Event canvas ja palvelupolku. Workshopien aikana kerätty tieto auttoi luomaan konsepti ehdotusta. Workshopeissa oli selkeät teemat ja näiden ympärille rakennettiin keskustelua. Lopputuloksilla pystyttiin luomaan konseptia, miettimään siihen lisäarvoa sekä ymmärtämään millaisia persoonia kohderyhmässä on.
Lopputuotoksessa annettiin näkemystä muun muassa siitä, miten tällainen tapahtuma voitaisiin järjestää, mitä se sisältää, kuinka sitä voidaan tutkia ja kehittää sekä mitä tulisi huomioida. Lopputuotoksessa voitiin todeta, että on tärkeää suorittaa jonkin verran asiakastutkimusta vielä ennen kuin itse tapahtuma järjestetään.
Lopputuotos ja siihen liittyviä materiaaleja annettiin toimeksiantajalle arvioitavaksi. Toimeksiantaja antoi hyvän arvion siitä, millaiseksi koki saamansa lopputuotoksen ja oliko se sellainen, mitä oli haluttu. Työtä arvioitiin hyväksi, mutta siihen oli myös kehitysideoita. Tuotoksen koettiin vastaavan tehtävänantoa ja uudenlaista konseptiehdotusta kehuttiin. Konsepti vaatii toimeksiantajan mielestä jonkin verran lisätyötä muun muassa budjetin kohdalla, mutta koki työn toimivan hyvänä pohjana tapahtumanjärjestäjille.