Hydrauliikalla toimivan hybridiajoneuvon automaatio
Lehtonen, Jere (2020)
Lehtonen, Jere
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915042
Tiivistelmä
Automaatioratkaisut helpottavat käyttäjiä erilaisten laitteiden sekä ajoneuvojen käytössä. Opinnäytetyössä yhdistyy automaatio sekä hydrauliikka, jota käytetään suunnittelemalla ja toteuttamalla hydrauliikalla toimiva hybridiajoneuvo. Opinnäytetyössä tutkittiin hydrauliikalla toimivan hybridiajoneuvon toimintaa, kuten mitkä eri vaikuttajat on otettava huomioon, jotta hybridiominaisuus käynnistyy järjestelmässä. Akunlataus ominaisuus aktivoituu vain kun ajoneuvo on liikkeellä, kierrosnopeus on yli 1200 rpm, akun paine on alle 210bar ja jarrua painetaan. Mitä suuremmaksi paine kasvoi akussa, jarrutusvoimakkuus kasvoi myös. Täten proportionaaliventtiili sulkeutuu lineaarisesti paineen kohotessa. Toiminta perustuu hydraulisen paineen siirtymiseen ajoneuvon voimansiirtoon, jolloin tuleva hydraulinen paine edesauttaa kiihdyttäessä. Myös jarrutuksessa kyseinen ominaisuus suoriutuu, mutta edesauttaen jarrutusta.
Akunpurkauksen ehtoina olivat, että kaasupoljinta on painettu, kytkintä ja jarrua ei ole painettu, kierrosnopeus on 1200 rpm ja että paineakussa on painetta yli 80bar. Kyseiset parametrin on säädetty turvallisuuden vuoksi, jotta testaus on turvallista ajoneuvoa ajaessa. CAN-väylän kommunikointi perustuu ohjelmoitavan logiikan ja näytön välille. Työssä on käytetty IFM valmistajan tuotteita. Väylän kommunikointi on toteutettu verkkomuuttuja listoilla. Lähetettäville ja vastaanotettaville kirjastoille on määritetty omat kommunikointi objektin tunnisteet, jolloin logiikka ja näyttö lähettävät ja vastaanottavat viestejä.
Akunpurkauksen ehtoina olivat, että kaasupoljinta on painettu, kytkintä ja jarrua ei ole painettu, kierrosnopeus on 1200 rpm ja että paineakussa on painetta yli 80bar. Kyseiset parametrin on säädetty turvallisuuden vuoksi, jotta testaus on turvallista ajoneuvoa ajaessa. CAN-väylän kommunikointi perustuu ohjelmoitavan logiikan ja näytön välille. Työssä on käytetty IFM valmistajan tuotteita. Väylän kommunikointi on toteutettu verkkomuuttuja listoilla. Lähetettäville ja vastaanotettaville kirjastoille on määritetty omat kommunikointi objektin tunnisteet, jolloin logiikka ja näyttö lähettävät ja vastaanottavat viestejä.