"Yhdessä tekemällä asiakkaiden parhaaksi" : Yhteistyön kehittäminen Huittisten kotihoidon ja kotisairaalan välillä
Lehto, Roosa (2020)
Lehto, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814975
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää kotihoidon ja kotisairaalan välistä yhteistyötä Huittisten kaupungissa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, mistä tekijöistä hyvä yhteistyö kotihoidon ja kotisairaalan välillä rakentuu ja miksi yhteistyötä tarvitaan. Tavoitteena oli yhdessä työryhmän kanssa sopia keinoja yhteistyön kehittämiseksi. Lisäksi tavoitteena oli, että eri toimijat (kotihoito ja kotisairaala) alkaisivat työskentelyn aikana paremmin hahmottaa eri osa-alueiden merkityksiä ja rooleja ikäihmisten palvelurakenteissa. Tutkimuksen pääkysymys oli: miten asiakaslähtöinen hoitoketju saadaan toimimaan käytännössä paremmin?
Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena. Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin yhteistyön, monitoimijuuden ja asiakaslähtöisyyden käsitteitä. Näistä valikoituneet teemat ohjasivat tutkimuksen toteutusta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin tematisoitua ryhmäkeskustelua ja osallistavaa havainnointia. Tutkimusta varten nimettiin työryhmä, joka kokoontui loppuvuodesta 2018 yhteensä kolme kertaa. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tuloksista ilmeni, että kotihoidon ja kotisairaalan välinen hyvä yhteistyö on asiakkaan etu. Yhteistyö ja monitoimijuus nähtiin edellytyksenä sille, että hoito ja käytetyt palvelut olisivat laadukkaita ja vaikuttavia. Toisaalta taas yhteistyön tekemisessä nähtiin useita haasteita ja kehittämisen kohteita. Keskusteluissa toistuivat muun muassa palveluiden pirstaleisuus, tiedonkulun ongelmat ja siirtymävaiheiden haasteet. Kehittämisehdotuksiksi nostettiin yhteiskäyntien mahdollisuus ja monitoimijamallin luominen.
Tulosten perusteella henkilökunnan osallistaminen työyhteisön toimintatapojen kehitystyöhön nähtiin ensiarvoisen tärkeänä. Työryhmän jäsenet olivat kiinnostuneita sekä motivoituneita kehittämistyön jatkamisesta ja esimerkiksi moniammatillisen yhteistyömallin luomisesta. Jotta kehittämistyö olisi mahdollista, tarvitaan aikaa ja resursseja työn eteenpäin viemiseksi. Kehittämistyö pitää nähdä tärkeänä, tarpeellisena ja arvokkaana myös sosiaali- ja terveysaloilla. The purpose of this thesis was to develop co-operation between home care and home hospital in the city of Huittinen. In addition, the purpose was to explore on what factors good co-operation between home care and home hospital is built and why co-operation is needed. The aim was to negotiate and agree with the workgroup on ways to develop cooperation. Furthermore, the goal was for the two actors (home care and home hospital) to begin to better understand the meanings and roles of different areas in the service structures of the elderly care. The main question of the study was: how to make the customer-oriented care chain work better in practice?
The study was carried out as a qualitative action research. The theoretical framework of the study examined the concepts of cooperation, multiprofessional collaboration and customer orientation. From these, selected themes guided the implementation of the study. Thematic group discussion and participatory observation were used as the data collection method. A workgroup was appointed for the study, which met a total of three times from the end of 2018. The obtained material was analyzed by content analysis methods.
The results showed that good cooperation between home care and the home hospital is in the customer´s interest. Cooperation and multifunctionality were seen as a precondition for high-quality and effective care and services used. On the other hand, there were several challenges and areas for development in the cooperation. The fragmentation of services, problems with the transfer of information and the challenges of transitions, among other things, repeated in the discussions. The possibility of joint visits and the creation of a multiprofessional collaboration model were raised as development proposals.
Based on the results, the involvement of staff in the development of work community policies were seen as paramount. The members of the working group were interested and motivated to continue the development work and, for example, to create a model for multi-professional cooperation. In order to development work to be possible, time and recourses are needed to advance the work. Development work must also be seen as important, necessary and valuable in social services and health care.
Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena. Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin yhteistyön, monitoimijuuden ja asiakaslähtöisyyden käsitteitä. Näistä valikoituneet teemat ohjasivat tutkimuksen toteutusta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin tematisoitua ryhmäkeskustelua ja osallistavaa havainnointia. Tutkimusta varten nimettiin työryhmä, joka kokoontui loppuvuodesta 2018 yhteensä kolme kertaa. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tuloksista ilmeni, että kotihoidon ja kotisairaalan välinen hyvä yhteistyö on asiakkaan etu. Yhteistyö ja monitoimijuus nähtiin edellytyksenä sille, että hoito ja käytetyt palvelut olisivat laadukkaita ja vaikuttavia. Toisaalta taas yhteistyön tekemisessä nähtiin useita haasteita ja kehittämisen kohteita. Keskusteluissa toistuivat muun muassa palveluiden pirstaleisuus, tiedonkulun ongelmat ja siirtymävaiheiden haasteet. Kehittämisehdotuksiksi nostettiin yhteiskäyntien mahdollisuus ja monitoimijamallin luominen.
Tulosten perusteella henkilökunnan osallistaminen työyhteisön toimintatapojen kehitystyöhön nähtiin ensiarvoisen tärkeänä. Työryhmän jäsenet olivat kiinnostuneita sekä motivoituneita kehittämistyön jatkamisesta ja esimerkiksi moniammatillisen yhteistyömallin luomisesta. Jotta kehittämistyö olisi mahdollista, tarvitaan aikaa ja resursseja työn eteenpäin viemiseksi. Kehittämistyö pitää nähdä tärkeänä, tarpeellisena ja arvokkaana myös sosiaali- ja terveysaloilla.
The study was carried out as a qualitative action research. The theoretical framework of the study examined the concepts of cooperation, multiprofessional collaboration and customer orientation. From these, selected themes guided the implementation of the study. Thematic group discussion and participatory observation were used as the data collection method. A workgroup was appointed for the study, which met a total of three times from the end of 2018. The obtained material was analyzed by content analysis methods.
The results showed that good cooperation between home care and the home hospital is in the customer´s interest. Cooperation and multifunctionality were seen as a precondition for high-quality and effective care and services used. On the other hand, there were several challenges and areas for development in the cooperation. The fragmentation of services, problems with the transfer of information and the challenges of transitions, among other things, repeated in the discussions. The possibility of joint visits and the creation of a multiprofessional collaboration model were raised as development proposals.
Based on the results, the involvement of staff in the development of work community policies were seen as paramount. The members of the working group were interested and motivated to continue the development work and, for example, to create a model for multi-professional cooperation. In order to development work to be possible, time and recourses are needed to advance the work. Development work must also be seen as important, necessary and valuable in social services and health care.