Transsukupuolisena sirkuksessa : transsukupuolisten kokemuksia sirkuksen tekijöinä ja kokijoina
Palviainen, Havu (2020)
Palviainen, Havu
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814963
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee transsukupuolisten kokemuksia sirkuksen parissa, sirkuksen sukupuolinormeja ja sukupuolisensitiivisyyttä sirkusopetuksessa. Tutkielman tavoitteena on koota ja tuoda esiin transsukupuolisten sirkusharrastajien, -opiskelijoiden ja ammattilaisten kokemuksia ja ajatuksia sirkuksesta. Työn lähtökohtana ovat olleet omat kokemukseni muunsukupuolisena sirkusharrastajana ja -opiskelijana.
Taustana transsukupuolisten sirkuskokemuksille käsittelen kirjallisen lähdeaineiston pohjalta sirkuksen sukupuolinormeja, transsukupuolisten liikuntakokemuksia sekä sukupuolisensitiivisyyttä. Muiden transsukupuolisten kokemuksia selvitin kyselyllä, johon vastasi 15 sirkuksen parissa toimivaa tai aiemmin toiminutta transsukupuolista. Suurin osa vastaajista oli sukupuoleltaan ei-binäärisiä nuoria aikuisia sirkusharrastajia. Kartoitin kyselyllä mm. syrjintäkokemuksia, sirkuksen vaikutusta kehosuhteeseen, itseilmaisun mahdollisuuksia, nähdyksi tulemisen ja näkymättömyyden kokemuksia sekä toiveita siitä, miten sirkuskentän pitäisi muuttua.
Kyselyni mukaan transsukupuoliset kokevat samanlaista syrjintää sirkuksen parissa kuin muuallakin. Erityisen yleisiä ovat väärinsukupuolituksen kokemukset. Toisaalta sirkus on vaikuttanut lähes kaikkien vastaajien kehosuhteeseen positiivisesti, ja monen vastaajan kokemukset ovat muutenkin olleet hyvin positiivisia. Harrastuspaikkojen välillä vaikuttaisikin olevan melko paljon eroja. Opettajilla pääosin ei ole riittävää tietoa ja ymmärrystä sukupuolen moninaisuudesta, mikä osaltaan aiheuttaa näkymättömyyden kokemuksia. Monet sirkuslajit ovat sukupuolittuneita ja sukupuolenilmaisu sirkusesityksissä on usein stereotyyppistä.
Vastaavaa kyselytutkimusta sirkuksen parissa ei aiemmin ole tehty Suomessa. Kyselyni tulokset osoittavat, että matkaa yhdenvertaisuuden saavuttamiseksi on vielä kiivettävänä, pyörittävänä, hypittävänä ja tasapainoiltavana. Näkisin, että sirkuksen normien ymmärtäminen ja kriittinen tarkastelu sekä opettajien kouluttaminen ovat isossa osassa matkalla kohti parempaa sirkuskenttää. My thesis concerns transgender people’s experiences of circus, the field’s gendered norms and gender sensitivity in the teaching of circus. The aim of this study is to gather and highlight transgender hobbyists’, students’ and professionals’ experiences of and thoughts on circus. This work builds upon my own experiences as a non-binary circus enthusiast and student.
I utilise written sources to discuss practices of gender sensitivity, gender norms in circus and transgender experiences of physical education and exercise to contextualise my own research. I surveyed the experiences of transgender people who are or have previously been active in the field of circus. The questionnaire covered i.a. experiences of discrimination, effects of circus on the relationship with one’s body, possibilities of self expression, experiences of in/visibility and suggestions on how the field should be improved. Of the 15 responses, the majority were by circus amateurs and hobbyists, mostly non-binary young adults.
According to the survey, the discrimination transgender people face in the field of circus does not noticeably differ from their discrimination in other contexts. Instances of misgendering are particularly common. On the other hand, many respondents had had very positive experiences, and there seem to be substantial differences between different institutions that offer training. Teachers tend to lack information and understanding of gender variance, which contributes to experiences of invisibility. Many forms of circus are highly gendered, and gender expression in performances is often stereotypical.
There has not been a comparable survey carried out in Finland. The results of this study show that there is still road to be covered by unicycle, tightrope and cyr wheel before achieving equality. Understanding and critically examining the norms of circus as well as offering training to teachers is fundamental in order to change the stage for the better.
Taustana transsukupuolisten sirkuskokemuksille käsittelen kirjallisen lähdeaineiston pohjalta sirkuksen sukupuolinormeja, transsukupuolisten liikuntakokemuksia sekä sukupuolisensitiivisyyttä. Muiden transsukupuolisten kokemuksia selvitin kyselyllä, johon vastasi 15 sirkuksen parissa toimivaa tai aiemmin toiminutta transsukupuolista. Suurin osa vastaajista oli sukupuoleltaan ei-binäärisiä nuoria aikuisia sirkusharrastajia. Kartoitin kyselyllä mm. syrjintäkokemuksia, sirkuksen vaikutusta kehosuhteeseen, itseilmaisun mahdollisuuksia, nähdyksi tulemisen ja näkymättömyyden kokemuksia sekä toiveita siitä, miten sirkuskentän pitäisi muuttua.
Kyselyni mukaan transsukupuoliset kokevat samanlaista syrjintää sirkuksen parissa kuin muuallakin. Erityisen yleisiä ovat väärinsukupuolituksen kokemukset. Toisaalta sirkus on vaikuttanut lähes kaikkien vastaajien kehosuhteeseen positiivisesti, ja monen vastaajan kokemukset ovat muutenkin olleet hyvin positiivisia. Harrastuspaikkojen välillä vaikuttaisikin olevan melko paljon eroja. Opettajilla pääosin ei ole riittävää tietoa ja ymmärrystä sukupuolen moninaisuudesta, mikä osaltaan aiheuttaa näkymättömyyden kokemuksia. Monet sirkuslajit ovat sukupuolittuneita ja sukupuolenilmaisu sirkusesityksissä on usein stereotyyppistä.
Vastaavaa kyselytutkimusta sirkuksen parissa ei aiemmin ole tehty Suomessa. Kyselyni tulokset osoittavat, että matkaa yhdenvertaisuuden saavuttamiseksi on vielä kiivettävänä, pyörittävänä, hypittävänä ja tasapainoiltavana. Näkisin, että sirkuksen normien ymmärtäminen ja kriittinen tarkastelu sekä opettajien kouluttaminen ovat isossa osassa matkalla kohti parempaa sirkuskenttää.
I utilise written sources to discuss practices of gender sensitivity, gender norms in circus and transgender experiences of physical education and exercise to contextualise my own research. I surveyed the experiences of transgender people who are or have previously been active in the field of circus. The questionnaire covered i.a. experiences of discrimination, effects of circus on the relationship with one’s body, possibilities of self expression, experiences of in/visibility and suggestions on how the field should be improved. Of the 15 responses, the majority were by circus amateurs and hobbyists, mostly non-binary young adults.
According to the survey, the discrimination transgender people face in the field of circus does not noticeably differ from their discrimination in other contexts. Instances of misgendering are particularly common. On the other hand, many respondents had had very positive experiences, and there seem to be substantial differences between different institutions that offer training. Teachers tend to lack information and understanding of gender variance, which contributes to experiences of invisibility. Many forms of circus are highly gendered, and gender expression in performances is often stereotypical.
There has not been a comparable survey carried out in Finland. The results of this study show that there is still road to be covered by unicycle, tightrope and cyr wheel before achieving equality. Understanding and critically examining the norms of circus as well as offering training to teachers is fundamental in order to change the stage for the better.