SITÄ HUOMAA MITEN SE SUHTAUTUMINEN MUUTTUU, KUN TULEE ESIIN OMA TAUSTA: Korvaushoitoklinikan asiakkaiden ja hoitohenkilökunnan välinen kohtaaminen yhteispäivystyshoidossa
Riipi, Jani (2020)
Riipi, Jani
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814906
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä korvaushoidon asiakkaiden kokemuksia hoitajan ja asiakkaan välisistä kohtaamistilanteista akuuttihoidon tilanteissa päivystysympäristössä. Tutkimuskysymyksinä tarkasteltiin, millaisia kokemuksia korvaushoidon asiakkailla on ollut kohtaamisesta hoitajan kanssa päivystyksessä, millaisena korvaushoitoklinikan asiakkaat tuntevat asemansa yhteispäivystyksessä ja miten hoitajan tulisi kohdata korvaushoitoa saava potilas. Opinnäytetyön tavoite on tuottaa tietoa ja herättää keskustelua päihdeasiakkaiden kohtaamisesta asiakaslähtöisestä näkökulmasta sairaanhoitajille ja muulle hoitohenkilökunnalle. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää vaikeassa elämäntilanteessa olevan asiakasryhmän kohtaamisen parantamiseen ja ihmislähtöisen hoitotyön toteutumisen kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna. Teemahaastattelut litteroitiin ja syntyneelle aineistolle tehtiin aineistopohjainen sisällönanalyysi. Haastattelujoukkio oli melko suppea viidellä haastateltavalla, mutta opinnäytetyöstä voi saada viitteitä päihde- ja korvaushoitoasiakkaiden kokemasta asemasta yhteispäivystysympäristössä.
Tutkimustuloksista selvisi, että korvaushoidon asiakkaat voivat kokea päivystyshoidossa eriarvoista kohtelua, ennakkoluuloja ja luottamuksen puutetta. Haastatellut raportoivat positiivisia kokemuksia hoitajien asenteesta korvaushoitoa kohtaan, hoidollisesta ammattitaidosta ja osaamisesta, kokemastaan turvallisuuden tunteesta ja hoitajien työmotivaatiosta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna. Teemahaastattelut litteroitiin ja syntyneelle aineistolle tehtiin aineistopohjainen sisällönanalyysi. Haastattelujoukkio oli melko suppea viidellä haastateltavalla, mutta opinnäytetyöstä voi saada viitteitä päihde- ja korvaushoitoasiakkaiden kokemasta asemasta yhteispäivystysympäristössä.
Tutkimustuloksista selvisi, että korvaushoidon asiakkaat voivat kokea päivystyshoidossa eriarvoista kohtelua, ennakkoluuloja ja luottamuksen puutetta. Haastatellut raportoivat positiivisia kokemuksia hoitajien asenteesta korvaushoitoa kohtaan, hoidollisesta ammattitaidosta ja osaamisesta, kokemastaan turvallisuuden tunteesta ja hoitajien työmotivaatiosta.