Palveluliiketoiminnan laadun kehittäminen sähköverkkourakointiyhtiössä
Haapanen, Hannes (2020)
Haapanen, Hannes
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814905
Tiivistelmä
Sähkömarkkinalain toimitusvarmuusvaatimusten seurauksena jakeluverkkoyhtiöt ovat investoineet suuresti jakeluverkkoonsa. Maakaapelointiasteen kasvaessa sähköverkkourakointiyritysten on uudistuttava verkkoyhtiöiden investointien vähentyessä. Tähän muutokseen vastataan uusilla liiketoimilla ja kehittämällä olemassa olevia, jotka tukevat tulevaisuuden trendejä.
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin Vertek Oy:n Verkkopalvelut -yksikön liiketoimintaprosessien laadun kehittämiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää yksikön prosesseista kehityskohteita ja luoda uusia toimintatapoja, joilla tähdätään parempaan laatuun ja asiakastyytyväisyyteen. Yksikön laadun nykytilaa tarkasteltiin asiakas- ja tuotantokeskeisestä näkökulmasta.
Työn tuloksena saatiin selkeä kokonaiskuva toiminnan laadun sekä tehokkuuden nykytilasta ulkoisen sekä sisäisen laatuarvioinnin kautta. Lisäksi tuloksena luotiin kehittämistoimenpiteitä arvioinnissa esiin nousseisiin prosesseihin.
Verkkopalvelut -yksikön laadun nykytilasta sekä kehitysehdotuksista luotiin kattava raportti työn tilaajalle sekä selkeät prosessikuvaukset, jotka mittaamisen kanssa takaavat prosessien toimivuuden ja toisaalta myös toimivat osoituksena toiminnan laadusta ja turvallisesta työskentelykulttuurista. As a result of the security of supply requirements of the Energy market act, distribution network companies have invested heavily in their distribution network. As the degree of underground cabling increases, electricity grid contracting companies will have to reform as the investments of network companies decreases. This chance needs to be addressed through with new businesses and the development of existing ones that support trends of future.
This thesis focused on developing the quality of the business processes of Vertek Oy’s service business unit. The aim of the thesis was to find areas for development in the processes of the service business unit and to create new ways to operate with the aim of better quality and customer satisfaction. The current state of the unit’s quality was examined from a customer- and production-focused perspective.
The result of the thesis was a clear overall picture of the current state of the quality and efficiency of operations through external and internal quality assessment. In addition, development measures were created for the processes that emerged in the evaluation.
A comprehensive report was created for the client on the current state of the quality of the service business unit and development proposals, as well as clear process descriptions, which together with the measurement guarantee the functionality of the processes and also serve as an indication of the quality of operations and safe working culture.
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin Vertek Oy:n Verkkopalvelut -yksikön liiketoimintaprosessien laadun kehittämiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää yksikön prosesseista kehityskohteita ja luoda uusia toimintatapoja, joilla tähdätään parempaan laatuun ja asiakastyytyväisyyteen. Yksikön laadun nykytilaa tarkasteltiin asiakas- ja tuotantokeskeisestä näkökulmasta.
Työn tuloksena saatiin selkeä kokonaiskuva toiminnan laadun sekä tehokkuuden nykytilasta ulkoisen sekä sisäisen laatuarvioinnin kautta. Lisäksi tuloksena luotiin kehittämistoimenpiteitä arvioinnissa esiin nousseisiin prosesseihin.
Verkkopalvelut -yksikön laadun nykytilasta sekä kehitysehdotuksista luotiin kattava raportti työn tilaajalle sekä selkeät prosessikuvaukset, jotka mittaamisen kanssa takaavat prosessien toimivuuden ja toisaalta myös toimivat osoituksena toiminnan laadusta ja turvallisesta työskentelykulttuurista.
This thesis focused on developing the quality of the business processes of Vertek Oy’s service business unit. The aim of the thesis was to find areas for development in the processes of the service business unit and to create new ways to operate with the aim of better quality and customer satisfaction. The current state of the unit’s quality was examined from a customer- and production-focused perspective.
The result of the thesis was a clear overall picture of the current state of the quality and efficiency of operations through external and internal quality assessment. In addition, development measures were created for the processes that emerged in the evaluation.
A comprehensive report was created for the client on the current state of the quality of the service business unit and development proposals, as well as clear process descriptions, which together with the measurement guarantee the functionality of the processes and also serve as an indication of the quality of operations and safe working culture.