Työtyytyväisyys provisiopalkatussa työssä
Suihkonen, Markus (2020)
Suihkonen, Markus
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814851
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työhyvinvointia ja työtyytyväisyyttä yleisinä ilmiöinä sekä selvittää työtyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä yrityksissä ja erityisesti autokaupan alalla. Työn tavoitteena on kehittää yrityksen X henkilöstön työtyytyväisyyttä selvittämällä henkilöstökyselyjen tulosten taustalla vaikuttavia tekijöitä ja kehittämällä niihin ratkaisuehdotuksia. Henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara ja varsinkin autokaupan alalla se on kriittinen tekijä menestymisen näkökulmasta. Monet tutkimukset ovat osoittaneet, että asiakastyytyväisyys syntyy työtyytyväisten ja hyvin työssä voivien työntekijöiden työn seurauksena. Tämä tieto on saanut monet yritykset tutkimaan työhyvinvointia ja työtyytyväisyyttä erilaisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitkä asiat vaikuttavat työtyytyväisyyden syntymiseen ja kuinka työtyytyväisyyttä voidaan parantaa.
Opinnäytetyössä käsitellään työhyvinvointia ja työtyytyväisyyttä käsitteinä sekä työhyvinvoinnin eri osa-alueita, niin yksilön kuin organisaation näkökulmasta. Lisäksi työssä tutkitaan muuttuvan toimintaympäristön tuomia haasteita automyynnissä, esitellään neljä työtyytyväisyyden teoriaa ja kaksi henkilöstön henkilöstötutkimusta ja -kyselyä. Esitellyt työtyytyväisyyden teoriat ovat Herzbergin kaksifaktoriteoria, McGregorin x- ja y-teoriat, Locken tyytyväisyysteoria ja Cooperin työtyytyväisyysmalli. Esitellyt henkilöstötutkimukset ja -kyselyt ovat Great Place to Work -työtyytyväisyystutkimus ja Signi -henkilöstökysely.
Työssä hyödynnettiin yrityksessä X tehtyjä henkilöstötutkimuksia analysoimalla tuloksia ja poimimalla niistä keskeisimmät kehittämiskohteet. Lisäksi työssä käsitellään kahden Great Place to Work -tutkimuksessa hyvin pärjänneen yrityksen menestymisen takana vaikuttavia tekijöitä. Nämä yritykset ovat DNA oyj ja Visma Oy.
Tämän opinnäytetyöprosessin aikana tehdyt keskeisimmät havainnot työtyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä olivat työntekijöiden mukaan ottaminen työtään koskevaan päätöksentekoon, riittävän informaation jakaminen ja viestinnän kehittäminen, vapauden ja vastuun antaminen sekä johtaminen. Näiden havaintojen perusteella tehtiin yritykselle X kehitysehdotuksia edellä mainittujen asioiden kehittämiseksi. This thesis discusses workplace well-being and job satisfaction as general phenomena and examines the factors influencing job satisfaction in companies and in the car trade. The aim of the work is to develop the job satisfaction of the employees of the company X by finding out the factors influencing the results of the personnel surveys and developing solutions for them. Personnel is an important asset and especially in the car trade it is a critical factor for success. Many surveys have shown that customer satisfaction arises as a result of satisfied employees. Accompanied by this information, many companies have started to survey job satisfaction and workplace well-being by using variety of different research methods. The purpose of this thesis was to clarify which factors affect the emergence of job satisfaction and how it can be improved.
This thesis discusses the concepts of workplace well-being and job satisfaction and also different sections of workplace well-being from the perspective of both the individual and the organization. Additionally, the thesis examines the challenges posed by changing operating environment in the car sales, introduces four theories of job satisfaction and two personnel surveys. Job satisfaction theories presented in the thesis are Herzberg’s two factor theory, McGregor’s X and Y theories, Locke’s satisfaction theory and Cooper’s job satisfaction model. The personnel surveys presented are Great Place to Work and Signi personnel survey.
The thesis utilized the personnel surveys conducted in company X by analyzing the results and picking the most important areas for development. Furthermore, the thesis examines the factors behind the success of two companies that got positive results of the Great Place to Work survey. these companies are DNA oyj and Visma oyj.
The main observations made during this thesis process on the factors influencing job satisfaction are involving employees in decision-making about their job, sharing adequate information and developing communication, giving freedom and responsibility and also leadership. Based on these observations, development proposals were made to Company X to improve previously mentioned issues.
Opinnäytetyössä käsitellään työhyvinvointia ja työtyytyväisyyttä käsitteinä sekä työhyvinvoinnin eri osa-alueita, niin yksilön kuin organisaation näkökulmasta. Lisäksi työssä tutkitaan muuttuvan toimintaympäristön tuomia haasteita automyynnissä, esitellään neljä työtyytyväisyyden teoriaa ja kaksi henkilöstön henkilöstötutkimusta ja -kyselyä. Esitellyt työtyytyväisyyden teoriat ovat Herzbergin kaksifaktoriteoria, McGregorin x- ja y-teoriat, Locken tyytyväisyysteoria ja Cooperin työtyytyväisyysmalli. Esitellyt henkilöstötutkimukset ja -kyselyt ovat Great Place to Work -työtyytyväisyystutkimus ja Signi -henkilöstökysely.
Työssä hyödynnettiin yrityksessä X tehtyjä henkilöstötutkimuksia analysoimalla tuloksia ja poimimalla niistä keskeisimmät kehittämiskohteet. Lisäksi työssä käsitellään kahden Great Place to Work -tutkimuksessa hyvin pärjänneen yrityksen menestymisen takana vaikuttavia tekijöitä. Nämä yritykset ovat DNA oyj ja Visma Oy.
Tämän opinnäytetyöprosessin aikana tehdyt keskeisimmät havainnot työtyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä olivat työntekijöiden mukaan ottaminen työtään koskevaan päätöksentekoon, riittävän informaation jakaminen ja viestinnän kehittäminen, vapauden ja vastuun antaminen sekä johtaminen. Näiden havaintojen perusteella tehtiin yritykselle X kehitysehdotuksia edellä mainittujen asioiden kehittämiseksi.
This thesis discusses the concepts of workplace well-being and job satisfaction and also different sections of workplace well-being from the perspective of both the individual and the organization. Additionally, the thesis examines the challenges posed by changing operating environment in the car sales, introduces four theories of job satisfaction and two personnel surveys. Job satisfaction theories presented in the thesis are Herzberg’s two factor theory, McGregor’s X and Y theories, Locke’s satisfaction theory and Cooper’s job satisfaction model. The personnel surveys presented are Great Place to Work and Signi personnel survey.
The thesis utilized the personnel surveys conducted in company X by analyzing the results and picking the most important areas for development. Furthermore, the thesis examines the factors behind the success of two companies that got positive results of the Great Place to Work survey. these companies are DNA oyj and Visma oyj.
The main observations made during this thesis process on the factors influencing job satisfaction are involving employees in decision-making about their job, sharing adequate information and developing communication, giving freedom and responsibility and also leadership. Based on these observations, development proposals were made to Company X to improve previously mentioned issues.