Toimintajärjestelmän kehittäminen oppilaitosympäristössä
Parviainen, Merja (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Parviainen, Merja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814808
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten ammatillisen koulutusorganisaation laa-dunhallintajärjestelmä vastaa Opetus- ja kulttuuriministeriön laatustrategiassa asetettuja tavoitteita ammatillisen koulutuksen laadunhallinnalle ja johtamiselle. Työssä haettiin vastauksia ja ehdotuksia toimenpiteistä, jotta asetetut tavoitteet saavutetaan, erityisesti laadunhallinnan, henkilökohtaistamisen ja asiakaspalautteen osalta. Tutkimuksen tulos-ten perusteella esitetään toimintajärjestelmän kehittämisehdotuksia. Tutkimuksen koh-teena oli ammatillinen koulutusorganisaatio, jossa oli vuoden 2019 alussa toteutettu kahden eri organisaation yhteenliittyminen.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Aineistona käytettiin koulutusorganisaation tiedonlähteitä ja aineistoja (131 kappaletta). Aineisto kerättiin 1.1.2019 - 31.1.2020. Ai-neistoa verrattiin Opetus- ja kulttuuriministeriön asiakirjaan Kohti huippulaatua: Amma-tillisen koulutuksen laatustrategia vuoteen 2030, Opetushallituksen vertaisarvioinnin arviointialueiden kriteereihin ammatilliseen koulutukseen ja Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen ammatillisen koulutuksen järjestäjien laadunhallintajärjestelmien ar-viointiohjeistuksiin. Aineiston avulla etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksen perusteella selkein tulos oli, että organisaation laadunhallintajärjestelmä ei vastaa Opetus- ja kulttuuriministeriön tavoitetta toimivasta laadunhallintajärjestelmästä. Organisaatiossa pitää määritellä, millainen laadunhallintajärjestelmä organisaatiolla tulee olla. Toimintajärjestelmä vaatii selkeyttämistä. Organisaation strategian rinnalle tulee laatia pedagoginen strategia, koska kysymyksessä on koulutusorganisaatio.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Aineistona käytettiin koulutusorganisaation tiedonlähteitä ja aineistoja (131 kappaletta). Aineisto kerättiin 1.1.2019 - 31.1.2020. Ai-neistoa verrattiin Opetus- ja kulttuuriministeriön asiakirjaan Kohti huippulaatua: Amma-tillisen koulutuksen laatustrategia vuoteen 2030, Opetushallituksen vertaisarvioinnin arviointialueiden kriteereihin ammatilliseen koulutukseen ja Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen ammatillisen koulutuksen järjestäjien laadunhallintajärjestelmien ar-viointiohjeistuksiin. Aineiston avulla etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksen perusteella selkein tulos oli, että organisaation laadunhallintajärjestelmä ei vastaa Opetus- ja kulttuuriministeriön tavoitetta toimivasta laadunhallintajärjestelmästä. Organisaatiossa pitää määritellä, millainen laadunhallintajärjestelmä organisaatiolla tulee olla. Toimintajärjestelmä vaatii selkeyttämistä. Organisaation strategian rinnalle tulee laatia pedagoginen strategia, koska kysymyksessä on koulutusorganisaatio.