Pedagogernas attityder om kodning som metod inom småbarnspedagogik
Kempe, Maria; Lönn, Alexandra (2020)
Kempe, Maria
Lönn, Alexandra
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814790
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tilaustyö Espoon kaupungille. Opinnäytetyön tavoitteena on saada ymmärrystä minkälaisia asenteita varhaiskasvatuksen opettajilla on koodaukseen varhaiskasvatuksen menetelmänä ja samalla nähdä, mikäli sukupuoleen perustuvia eroja on oppimisessa. Opinnäytteen työn tutkimuskysymykset ovat ”Kuinka varhaiskasvatuksen opettajat tai sosionomit suhtautuvat koodaukseen varhaiskasvatuksen menetelmänä?” sekä ”Miten henkilökunta kokee sukupuoleen perustuvia eroja koodauksen menetelmänä päiväkodeissa?”. Opinnäytetyön taustana on käytetty varhaiskasvatussuunnitelman perusteita, asenteita ja sukupuolikasvatusta. Aikaisemmat tutkimukset nostavat ylös positiivisia asioita koodauksesta oppimismenetelmänä varhaiskasvatuksessa. Menetelmä valinta työssä on puolistrukturoitu haastattelu ja laadullinen sisältöanalyysi. Työ on rajoitettu Espoon kaupungin ruotsinkielisiin päiväkoteihin. Haastatteluihin osallistui neljä varhaiskasvatuksen sosionomia tai opettajaa, joista kolmella oli ennestään kokemusta koodauksesta varhaiskasvatuksen menetelmänä. Tuloksista ei tullut yhtä kattavia kuin mitä olisimme halunneet, mutta voimme kuitenkin todeta, että koodauksen ja digitaalisten apuohjelmien käyttäminen varhaiskasvatuksessa on tuonut positiivisia kokemuksia. Asenteet koodausta kohtaan ovat enemmän pelkoa ja osaamisen puutetta.