Energianhallinnan operatiivisen työn ongelmakohdat : tapauskuvaus kiinteistöpalvelualalta
Naumanen, Iina (2020)
Naumanen, Iina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814756
Tiivistelmä
Kiinteistöpalveluala on laaja palveluala, joka Suomessa työllistää tuhansia henkilöitä. Kiinteistöpalvelualan kiinteistöhuollon päivittäisiin työtehtäviin kuuluu energianhallinnallisia työtehtäviä. Kiinteistöhuollon energianhallinnan operatiivisissa työtehtävissä on havaittu haasteita opinnäytetyön toimeksiantajaorganisaatiossa. Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata energianhallinnan operatiivisen työn ongelmakohdat kiinteistöpalvelualalla. Työssä käytetyt menetelmät olivat havainnointi, teemahaastattattelu sekä dokumenttianalyysi. Työssä tarkastellaan olemassa olevia riskejä kiinteistöpalvelualalla sekä energianhallinnallisissa operatiivisissa tehtävissä.Työssä esitellään toimeksiantajayrityksen kehittämä mobiilisovellus, jota tulevaisuudessa hyödynnetään osana energianhallinnan työtehtäviä sekä tarkastellaan, miten mobiilisovelluksen avulla voidaan minimoida energianhallinnan työtehtäviin liittyviä riskejä. Teoriapohja on kerätty riskienhallinnan viitekehyksen mukaan.
Työn tuloksena tunnistettiin ongelmakohdat nykyisessä energianhallintatehtävien operatiivisen työn prosessissa. Ongelmakohdiksi paikannettiin sähköisten huoltokirjojen toiminnot sekä niiden toimimattomuus mobiilikäytössa, energiankulutuslukemien lukemiseen ja kirjaamiseen liittyvät inhimilliset virheet sekä lisävalvonnan puute energiankulutuslukemien tarkastelussa. Työssä esiteltiin, miten mobiilisovelluksen käyttöönotto voi minimoida taloudellisia vahinkoja virheiden minimoimisen kautta. The facility services sector is a large service sector that employs thousands of people in Finland. The day-to-day tasks of property maintenance in the facility services sector include energy management tasks. Challenges have been identified in the operational tasks of property management energy management in the thesis commissioning organization . The aim of the thesis is to describe the problem areas of energy management operative work in the facility service industry. The methods used in the work were observation, thematic interview and document analysis. The work examines existing risks in the facility services industry and in energy management operational tasks. The work presents a mobile application developed by the client company, which will be utilized as part of energy management tasks in the future, and how the mobile application can be used to minimize risks related to energy management tasks. The theoretical basis has been collected according to the risk management framework.
As a result of the work, problem areas were identified in the current process of operational work on energy management tasks. The problem areas were the functions of electronic service books and their inoperability in mobile use, human errors related to the reading and recording of energy consumption readings, and the lack of additional control in the review of energy consumption readings. The work presented how the implementation of a mobile application can minimize financial damage by minimizing errors.
Työn tuloksena tunnistettiin ongelmakohdat nykyisessä energianhallintatehtävien operatiivisen työn prosessissa. Ongelmakohdiksi paikannettiin sähköisten huoltokirjojen toiminnot sekä niiden toimimattomuus mobiilikäytössa, energiankulutuslukemien lukemiseen ja kirjaamiseen liittyvät inhimilliset virheet sekä lisävalvonnan puute energiankulutuslukemien tarkastelussa. Työssä esiteltiin, miten mobiilisovelluksen käyttöönotto voi minimoida taloudellisia vahinkoja virheiden minimoimisen kautta.
As a result of the work, problem areas were identified in the current process of operational work on energy management tasks. The problem areas were the functions of electronic service books and their inoperability in mobile use, human errors related to the reading and recording of energy consumption readings, and the lack of additional control in the review of energy consumption readings. The work presented how the implementation of a mobile application can minimize financial damage by minimizing errors.