Lasten välisen leikin mahdollistaminen esteettömän viestinnän keinoin
Laitio, Jenna (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814741
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pohtia esteetöntä viestintää lasten välisen leikin mahdollistamisessa. Esteettömällä viestinnällä tarkoitetaan puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointimenetelmiä. Tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisilla esteettömän viestinnän keinoilla lasten välistä, omaehtoista leikkiä voitaisiin mahdollistaa. Opinnäytetyön viitekehys on varhaiskasvatuksessa, ja taustateoria koostuu lasten välisen leikin merkityksestä, leikin tukemisesta sekä esteettömästä viestinnästä.
Opinnäytetyö toteutettiin kahtena moniammatillisena workshopina. Workshopeihin osallistui yhteensä yhdeksän varhaiskasvatuksen, kuntoutuksen ja esteettömän viestinnän ammattilaista. Workshopeissa oli tavoitteena ideoida sellaisia esteettömän viestinnän keinoja, joita voidaan käyttää leikin mahdollistamisessa. Ensimmäisessä workshopissa tuotetut aineistot teemoitettiin ja näitä teemoja syvennettiin toisessa workshopissa. Workshopeissa tuotetut aineistot on koottu opinnäytetyön tuloksissa.
Opinnäytetyön tuloksissa tuodaan esiin useita vinkkejä leikkitilanteiden mahdollistamiseen esteettömän viestinnän keinoin sekä tietoa esteettömästä viestinnästä varhaiskasvatuksessa ja sen oppimisympäristöissä. Tulokset on lisäksi muokattu tiiviiksi ja helposti saavutettavaksi esitteeksi työn liitteisiin. Sieltä se on mahdollista tulostaa esimerkiksi päiväkodin kasvattajien käyttöön.
Opinnäytetyön tulosten perusteella lasten välistä leikkiä voidaan mahdollistaa kaikilla esteettömän viestinnän keinoilla. Keinojen käyttäminen vaatii kasvattajalta tietoisuutta erilaisista keinoista sekä rohkeutta käyttää niitä. Wokshopeissa toivottiin, että tietoisuus esteettömästä viestinnästä kasvaisi varhaiskasvatuksen kentällä ja että esteetöntä viestintää sisällytettäisiin henkilöstön koulutuksiin. Jatkokehittämistyönä voisi varhaiskasvatukseen koota laajemman työkalupakin esteettömästä viestinnästä ja sen käyttömahdollisuuksista, esimerkiksi kommunikaatiopisteen muodossa. Esteettömän viestinnän keinojen käyttöä voisi myös tutkia päiväkodin leikkitilanteissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kahtena moniammatillisena workshopina. Workshopeihin osallistui yhteensä yhdeksän varhaiskasvatuksen, kuntoutuksen ja esteettömän viestinnän ammattilaista. Workshopeissa oli tavoitteena ideoida sellaisia esteettömän viestinnän keinoja, joita voidaan käyttää leikin mahdollistamisessa. Ensimmäisessä workshopissa tuotetut aineistot teemoitettiin ja näitä teemoja syvennettiin toisessa workshopissa. Workshopeissa tuotetut aineistot on koottu opinnäytetyön tuloksissa.
Opinnäytetyön tuloksissa tuodaan esiin useita vinkkejä leikkitilanteiden mahdollistamiseen esteettömän viestinnän keinoin sekä tietoa esteettömästä viestinnästä varhaiskasvatuksessa ja sen oppimisympäristöissä. Tulokset on lisäksi muokattu tiiviiksi ja helposti saavutettavaksi esitteeksi työn liitteisiin. Sieltä se on mahdollista tulostaa esimerkiksi päiväkodin kasvattajien käyttöön.
Opinnäytetyön tulosten perusteella lasten välistä leikkiä voidaan mahdollistaa kaikilla esteettömän viestinnän keinoilla. Keinojen käyttäminen vaatii kasvattajalta tietoisuutta erilaisista keinoista sekä rohkeutta käyttää niitä. Wokshopeissa toivottiin, että tietoisuus esteettömästä viestinnästä kasvaisi varhaiskasvatuksen kentällä ja että esteetöntä viestintää sisällytettäisiin henkilöstön koulutuksiin. Jatkokehittämistyönä voisi varhaiskasvatukseen koota laajemman työkalupakin esteettömästä viestinnästä ja sen käyttömahdollisuuksista, esimerkiksi kommunikaatiopisteen muodossa. Esteettömän viestinnän keinojen käyttöä voisi myös tutkia päiväkodin leikkitilanteissa.