Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Itsensä kehittämisen matkalla : tarinankerronnan merkitys ja arkkityyppiset roolit self help -kirjailijan henkilöbrändissä
Kinnunen, Nina (2020)
Kinnunen, Nina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814736
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mistä elementeistä rakentuu vaikuttava self help -kirjailijan henkilöbrändi. Aihetta lähestyttiin syventymällä kolmeen eri tutkimusalueeseen: self help -käsitteeseen, self help -kirjailijoiden tarinankerrontaan sekä heidän julkisiin kirjailijaprofiileihinsa.
Tarinankerrontaa tutkimalla tarkoitus oli selvittää, minkälainen tarinankerronta vetoaa self help -kirjallisuutta lukevaan kohderyhmään ja minkälaisia arkkityyppejä kirjailijoiden tarinankerronta heijastelee. Kirjailijaprofiilien tutkiminen taas tarjosi näkemyksen siitä, minkälainen hahmo vetoaa self help -kirjallisuutta lukevaan kohderyhmään ja mitkä arkkityypit manifestoituvat lukijoille henkilöbrändien kautta. Kokonaiskuvan luominen self help -markkinoista auttoi ymmärtämään self help -ilmiötä ja kirjallisuutta ja toimi tämän tutkimuksen perustana.
Tämän tutkimuksen lähestymistapa aiheeseen on kvalitatiivinen-kvantitatiivinen. Kirjailijoiden teosten tarinanrakenteen tutkimisessa hyödynnettiin kvalitatiivista sisällönanalyysiä, ja kirjailijoiden profiilien sekä niihin liittyvien arkkityyppien tutkimiseen kvantitatiivista survey-tutkimusta. Tarinan rakenteen tutkimiseen käytettiin vaihedynamiikkaan perustuvaa matkatarinankerronnan teoriaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että self help -kirjallisuudesta on löydettävissä teorian mukaista vaihetarinankerrontaa ja se koetaan merkittävänä tekijänä kohderyhmälle. Self help -kirjallisuutta luetaan useimmiten elämän muutosvaiheissa ja tuolloin lukijat haluavat nähdä kirjailijabrändin lempeänä mutta älykkäänä opettajahahmona, joka luotsaa heidät läpi transformaation. Self help -kirjailija ilmentyi tutkimuksen vastaajille useimmiten Velhon, Tietäjän ja Hoivaajan arkkityypeissä.
Tutkimustulokset tarjoavat jatkotutkimusmahdollisuuksia self help -markkinoista kiinnostuneille sekä henkilö- tai kirjailijabrändejä ja maineenrakennusta tutkiville henkilöille ja yrityksille. The purpose of this thesis was to find out what kind of elements are used to build an influential personal brand for a self-help writer. The research topic was examined through three research areas: self-help markets, self-help authors’ storytelling and their public profiles.
By studying storytelling, the aim was to find out what kind of storytelling appeals to the readers of self-help literature and what kind of archetypes self-help writers’ storytelling reflects. Research of author’s profiles gave insight into what kind of character appeals to the readers of self-help literature and which archetypes manifest through author’s personal brand. Compilation of an overall picture of self-help markets assisted in understanding the self-help phenomenon and literature genre and created the foundation for this research.
This study adopted a qualitative–quantitative approach to the subject. Qualitative content analysis was used to study the story structure in self-help books and quantitative survey research to study the author profiles and archetypes associated with them. The Travel Storytelling Theory was used to analyze the structure of the stories.
The results of the research showed that self-help literature has dynamic storytelling phases that are recognizable and appealing to the target group. Self-help books are often being read when a person is going through some challenging experiences. Readers commonly want to see the selfhelp writer as a warm, benevolent and wise teacher who guides them through transformation. In this research, a self-help writer was manifested mainly in Wizard, Sage and Caregiver archetypes to self-help readers.
Research results provide opportunities for researchers and companies that are interested either in self-help markets, personal or author branding and brand building for authors.
Tarinankerrontaa tutkimalla tarkoitus oli selvittää, minkälainen tarinankerronta vetoaa self help -kirjallisuutta lukevaan kohderyhmään ja minkälaisia arkkityyppejä kirjailijoiden tarinankerronta heijastelee. Kirjailijaprofiilien tutkiminen taas tarjosi näkemyksen siitä, minkälainen hahmo vetoaa self help -kirjallisuutta lukevaan kohderyhmään ja mitkä arkkityypit manifestoituvat lukijoille henkilöbrändien kautta. Kokonaiskuvan luominen self help -markkinoista auttoi ymmärtämään self help -ilmiötä ja kirjallisuutta ja toimi tämän tutkimuksen perustana.
Tämän tutkimuksen lähestymistapa aiheeseen on kvalitatiivinen-kvantitatiivinen. Kirjailijoiden teosten tarinanrakenteen tutkimisessa hyödynnettiin kvalitatiivista sisällönanalyysiä, ja kirjailijoiden profiilien sekä niihin liittyvien arkkityyppien tutkimiseen kvantitatiivista survey-tutkimusta. Tarinan rakenteen tutkimiseen käytettiin vaihedynamiikkaan perustuvaa matkatarinankerronnan teoriaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että self help -kirjallisuudesta on löydettävissä teorian mukaista vaihetarinankerrontaa ja se koetaan merkittävänä tekijänä kohderyhmälle. Self help -kirjallisuutta luetaan useimmiten elämän muutosvaiheissa ja tuolloin lukijat haluavat nähdä kirjailijabrändin lempeänä mutta älykkäänä opettajahahmona, joka luotsaa heidät läpi transformaation. Self help -kirjailija ilmentyi tutkimuksen vastaajille useimmiten Velhon, Tietäjän ja Hoivaajan arkkityypeissä.
Tutkimustulokset tarjoavat jatkotutkimusmahdollisuuksia self help -markkinoista kiinnostuneille sekä henkilö- tai kirjailijabrändejä ja maineenrakennusta tutkiville henkilöille ja yrityksille.
By studying storytelling, the aim was to find out what kind of storytelling appeals to the readers of self-help literature and what kind of archetypes self-help writers’ storytelling reflects. Research of author’s profiles gave insight into what kind of character appeals to the readers of self-help literature and which archetypes manifest through author’s personal brand. Compilation of an overall picture of self-help markets assisted in understanding the self-help phenomenon and literature genre and created the foundation for this research.
This study adopted a qualitative–quantitative approach to the subject. Qualitative content analysis was used to study the story structure in self-help books and quantitative survey research to study the author profiles and archetypes associated with them. The Travel Storytelling Theory was used to analyze the structure of the stories.
The results of the research showed that self-help literature has dynamic storytelling phases that are recognizable and appealing to the target group. Self-help books are often being read when a person is going through some challenging experiences. Readers commonly want to see the selfhelp writer as a warm, benevolent and wise teacher who guides them through transformation. In this research, a self-help writer was manifested mainly in Wizard, Sage and Caregiver archetypes to self-help readers.
Research results provide opportunities for researchers and companies that are interested either in self-help markets, personal or author branding and brand building for authors.