Vanhempien osallisuus ehkäisevän päihdetyön toteuttajina : Maaninkajärven koulun 4. ja 5. luokan oppilaiden vanhemmat
Savolainen, Minttu-Maaria; Kettunen, Tiina (2020)
Savolainen, Minttu-Maaria
Kettunen, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814713
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli vanhempien osallisuus ehkäisevän päihdetyön toteuttajina. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhempien osallisuutta, tietämystä päihteistä, kodin ja koulun välisen yhteistyön toimivuutta sekä haasteita, joita vanhemmilla esiintyy kotona toteutettavassa päihdetyössä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Maaninkajärven koulu.
Päihdetyö termiä käytettiin opinnäytetyössä, koska termi on yleisesti käytetty. Ehkäisevää päihdetyötä toteutetaan myös kotona. Ehkäisevästä päihdetyöstä voidaan käyttää myös termiä ehkäisevä päihdekasvatus. Ehkäisevä päihdetyö on osa lapsen kasvatusta. Ehkäisevän päihdetyön toteutus kuuluu kodille, koululle, kasvatusalan ammattilaisille sekä ehkäisevää päihdetyötä toteuttaville viranomaisille. Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusaineistoa, joka kerättiin Webropol-järjestelmässä laaditulla ennakkokyselyllä sekä teemahaastattelemalla neljää 5. luokan oppilaan vanhempaa. Vanhemmat haastateltiin keväällä 2020. Haastattelut toteutettiin videohaastatteluna ja haastattelut tallennettiin aineiston analysointia varten. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia. Tutkimustuloksista nousi esille kaikkien vanhempien yhtenevä näkemys tiedottamisen tärkeydestä. Vanhemmat kokivat, että ajankohtaisesta tiedosta olisi apua kotona toteutettavassa ehkäisevässä päihdekasvatuksessa. Suurimmalla osalla vanhemmista oli jokin käsitys siitä, mistä huumeita tai päihteitä voidaan hankkia. Huomion tutkimustuloksia tarkastellessa kiinnitti erityisesti vanhempien heikko osallistuminen koululla järjestettyihin ehkäisevän päihdetyön tapahtumiin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vanhemmilla ei ole riittävää tietoperustaa ajankohtaisista päihteistä, niiden vaikutuksista tai saatavuuden helppoudesta. Vanhemmilla on avoimet välit lastensa kanssa ja päihteitä koskevan tiedon vähäisyyden vuoksi voi olla vaikeaa havaita esimerkiksi merkkejä lapsen päihteiden käytöstä. Lisäksi vanhempien osallistuminen koululla järjestettäviin päihdetapahtumiin on ollut vähäistä, jonka osoittaa vanhemmille toteutetut haastattelut sekä aiemmat keskustelut koulun henkilökunnan kanssa.
Päihdetyö termiä käytettiin opinnäytetyössä, koska termi on yleisesti käytetty. Ehkäisevää päihdetyötä toteutetaan myös kotona. Ehkäisevästä päihdetyöstä voidaan käyttää myös termiä ehkäisevä päihdekasvatus. Ehkäisevä päihdetyö on osa lapsen kasvatusta. Ehkäisevän päihdetyön toteutus kuuluu kodille, koululle, kasvatusalan ammattilaisille sekä ehkäisevää päihdetyötä toteuttaville viranomaisille. Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusaineistoa, joka kerättiin Webropol-järjestelmässä laaditulla ennakkokyselyllä sekä teemahaastattelemalla neljää 5. luokan oppilaan vanhempaa. Vanhemmat haastateltiin keväällä 2020. Haastattelut toteutettiin videohaastatteluna ja haastattelut tallennettiin aineiston analysointia varten. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia. Tutkimustuloksista nousi esille kaikkien vanhempien yhtenevä näkemys tiedottamisen tärkeydestä. Vanhemmat kokivat, että ajankohtaisesta tiedosta olisi apua kotona toteutettavassa ehkäisevässä päihdekasvatuksessa. Suurimmalla osalla vanhemmista oli jokin käsitys siitä, mistä huumeita tai päihteitä voidaan hankkia. Huomion tutkimustuloksia tarkastellessa kiinnitti erityisesti vanhempien heikko osallistuminen koululla järjestettyihin ehkäisevän päihdetyön tapahtumiin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vanhemmilla ei ole riittävää tietoperustaa ajankohtaisista päihteistä, niiden vaikutuksista tai saatavuuden helppoudesta. Vanhemmilla on avoimet välit lastensa kanssa ja päihteitä koskevan tiedon vähäisyyden vuoksi voi olla vaikeaa havaita esimerkiksi merkkejä lapsen päihteiden käytöstä. Lisäksi vanhempien osallistuminen koululla järjestettäviin päihdetapahtumiin on ollut vähäistä, jonka osoittaa vanhemmille toteutetut haastattelut sekä aiemmat keskustelut koulun henkilökunnan kanssa.